Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1348577_0001.png
1348577_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 20142014-1092
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål403 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Transportudvalget.

Spørgsmål nr. 403:

Ministeren bedes kommentere henvendelser af 6. januar 2014, 5. februar 2014og 6. februar 2014 fra Ejerlauget Rendsagerparken om støjgener fra opbygningaf jernbanebro, jf. TRU alm. del - bilag 105, 150 og 154.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Støjudbredelsen fra banebroen ved Vallensbæk Sø er beregnet, som vist påkortet over banen på det vedlagte kort. Dette ligger endvidere tilgængeligt påBanedanmarks hjemmeside.http://www.bane.dk/visModulbeholder.asp?artikelID=18728I den forbindelse kan det oplyses, at der i 2014-2015 vil blive foretaget nye ogendelige støjberegninger, som med udgangspunkt i det endelige projekt vil vise,hvilke boliger, der skal støjdæmpes.Grundet banebroens højde ved Vallensbæk Sø, breder støjen sig over et relativtstort område. De hidtidige beregninger er foretaget ud fra en planlagt maksi-mal skinnehøjde på ca. 12 m over motorvejsniveau. Broen er i den detaljeredeprojektering blevet optimeret, så den maksimale skinnehøjde nu er 10 m overmotorvejen, og derved reduceres den, på det vedlagte kort viste, udbredelse.I forhold til beboelse i området ligger bebyggelser langs linjeføringen på dettested meget spredt. Nogle få boliger, tæt på broen, vil dog blive belastet medbanestøj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 64 dB, som årsgen-nemsnit. Disse boliger vil få tilbud om fuldt finansieret facadeisolering.Da der ikke findes regler eller praksis for at sammenlægge støj fra forskelligetransportformer, støjdæmper Banedanmark i henhold til de vejledende græn-seværdier, hvor der bygges ny jernbane, eller hvor den eksisterende bane ud-
bygges. Der er afsat midler til at sikre, at Banedanmark støjreducerer i overens-stemmelse med støjkravene.Der henvises i Bilag 150 til, at Miljøredegørelsens hæfte 3 ikke er offentligt til-gængeligt. Dette er ikke korrekt. Hæfte 3 findes på Banedanmarks hjemmesidepå dette link:http://www.bane.dk/visModulbeholder.asp?artikelID=17981Som det fremgår af svar på TRU 404, var der i den indledende projektering, ogi den offentlige høring i 2008, to løsninger i spil for linjeføring langs Vallens-bæk sø. Én linjeføring syd om Vallensbæk Sø og i tunnel under motorvejsfor-greningen, og én linjeføring nord om søen og med bro over motorvejsforgre-ningen. I høringsprocessen var der en del lokale protester mod den sydlige løs-ning, som primært var protest mod øgede barrierevirkninger og negativ på-virkning af natur og landskab.Der er på nuværende tidspunkt gennemført udbud og indgået kontrakt på den ianlægsloven valgte broløsning.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke