Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1313618_0001.png
1313618_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. december 20132013-4086
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 40:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der er sket overvejelser om, hvad kon-sekvenserne vil være i fald enmandsbetjeningen af Kystbanetogene må opgivesaf sikkerhedsmæssige årsager eller som følge af passagerfrafald, og der dermeder opstået et tab på et tocifret millionbeløb.

Svar:

Kontrakten mellem Transportministeriet og DSB Øresund om togbetjeningenaf Helsingør – Peberholm indeholder en option på togfører på samtlige afgangemellem Helsingør – København H.Ved en option forstås en aftalt valgmulighed, hvor trafikkøberen efter eget valgkan kalde optionen. Ligeledes kan trafikkøberen aflyse brugen af optionen.Det er således en del af de ydelser, DSB Øresund har pligt til at levere i medføraf kontrakten, at Transportministeriet kan kalde henholdsvis aflyse brugen afoptionen.Den omtalte option på togfører er blevet kaldt fra og med den 11. januar 2009,og aflyst fra den 15. december 2013.I forbindelse med Transportministeriets overvejelser om hvilke besparelser,der skulle iværksættes for at sikre, at bevillingen på Finansloven kan overhol-des fremover, er det lagt til grund, at DSB Øresund kan opfylde sine forpligtel-ser.Ved aflysning af optionen den 6. juni 2013 har DSB Øresund ikke tilkendegivetat dette ikke skulle være muligt. Tværtimod har DSB Øresund planlagt, hvor-dan enmandsbetjening kan iværksættes på Kystbanen. Hertil bemærkes, atDSB Øresund på de månedlige kontaktmøder mellem DSB Øresund og Trans-portministeriet i perioden 20. juni – 28. oktober 2013 heller ikke har tilkende-
givet, at dette ikke skulle være muligt, men derimod har redegjort for fremdrif-ten i implementeringen af enmandsbetjeningen.Den 28. november 2013 har DSB Øresund dog gjort Transportministeriet op-mærksom på, at DSB af flere årsager desværre er blevet forsinket med deresanlægsarbejder på Kystbanen i forbindelse med enmandsbetjeningsprojektet,med den konsekvens at færdiggørelsestidspunktet for projektet er blevet skub-bet ind i det nye år. Som følge heraf vil DSB Øresund forlænge perioden medtogfører om bord i togene igennem julen og nytår og ind i det nye år. Jeg harorienteret Transportudvalget herom i brev af 2. december 2013.Jeg skal i forlængelse af ovenstående gøre opmærksom på, at enmandsbetje-ning har fungeret i mange år på andre strækninger, herunder i alle S-tog siden1978. Jeg har derfor ikke forventning om, at enmandsbetjeningen på Kystba-nen ikke bliver indført.Transportministeriet budgetterer ikke med ændrede passagerindtægter pga.indførslen af enmandsbetjening, jf. også TRU alm. del spørgsmål nr. 738 (Fol-ketingssamlingen 2012/2013).
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr