Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. december 20132013-4086
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 39:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt Trafikstyrelsen har typegodkendt IR4(litra ER) til kørsel på Kystbanen, efter at der er indført enmandsbetjening, idetIR4’s klemsikring giver mulighed for, at genstande på under 35 mm (dvs. børnshåndled, tørklæder, stropper på frakker, tasker m.v.) kan komme i klemmedøren.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:”Enmandsbetjening anvendes i øjeblikket på Kystbanen kun i de driftssituatio-ner, hvor der af den ene eller anden grund mangler togpersonale. Dette er ioverensstemmelse med driftsprocedurer godkendt af Trafikstyrelsen. Sådannedriftsprocedurer indgår ikke i en typegodkendelse.DSB er i øjeblikket ved at risikovurdere, om og under hvilke omstændighederenmandsbetjening er muligt. DSB har involveret en uafhængig assessor, somskal vurdere analysen. Denne risikovurdering skal omfatte det materiel, derpåtænkes anvendt. Det vil sige, at hvis det påtænkes at anvende IR4 med en-mandsbetjening til kørsel på Kystbanen skal dette være omfattet af risikovurde-ringen.Trafikstyrelsen vil herefter tage stilling til de sikkerhedsmæssige forhold i sa-gen. Heri ligger ikke, at Trafikstyrelsen på ny skal typegodkende det materiel,der påtænkes anvendt efter, at der er indført enmandsbetjening på Kystbanen.”
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr