Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. april 20142014-533
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 351:
Kan ministeren bekræfte, at DSB siden ikrafttræden af en ny køreplan den 15.december 2013 har aflyst 38 afgange samt indsat aldrende MR tog 26 gange påstrækningen mellem Esbjerg og Aarhus på grund af manglende pålidelighedhos de indsatte IC4 tog? I bekræftede fald, hvad agter ministeren at gøre for atsikre efterlevelse af køreplanerne på de strækninger, hvor DSB basere sig påIC4 materiel?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, og i forhold til den første del af spørgs-målet oplyser DSB følgende:”DSB kan oplyse, at der i alt er aflyst 12 afgange på strækningen Aarhus-Esbjerg i perioden 15. december 2013 – 23. januar 2014. Denne periode ervalgt, fordi det er den, der omtales i en artikel i Jydske Vestkysten den 29. ja-nuar 2014.I tillæg til de 12 aflyste afgange kommer, at IC4-tog i samme periode i alt 26gange er erstattet af MR-tog. Det har således i alt 38 tilfælde ikke være muligtat køre med planlagte IC4-tog. Det svarer til godt 2 pct. af i alt 1.781 planlagteafgange med IC4-tog på strækningen i den nævnte periode, jf. tabellen neden-for.I altAntal afgange med IC4Antal afgange, hvor IC4er erstattet med MR1.781261,46Pct.
Antal aflyste/delaflysteafgange med IC4I alt
12
0,67Side 2/3
2,13
Knap 98 pct. af afgangene er kørt med IC4-materiel, der har en kortere rejsetidend MR-materiellet. Derudover viser DSB’s erfaringer, at kundetilfredshedengenerelt er højere med IC4 end med MR.I de meget få tilfælde, hvor DSB har indsat MR-materiel, anerkender DSB, atkunderne oplever ringere komfort. Det tager endvidere ca. 15-20 minutter læn-gere at køre på hele strækningen mellem Esbjerg og Aarhus H, men da det er defærreste, der gør det, medfører det en rejsetidsforlængelse på 5-10 minutter forde fleste. DSB er dog af den opfattelse, at det er langt at foretrække frem for atskulle vente en time på næste tog.DSB arbejder til stadighed på at sikre mere stabile daglige leverancer af IC4-togsæt til driften. Blandt andet vil afskaffelse af de såkaldte 7-døgnsinspektioner forbedre leverancesituationen. DSB forventer, at 7-døgnsinspektionerne kan afskaffes ultimo 1. kvartal 2014”.I forhold til den sidste del af spørgsmålet er det velkendt, at der fortsat er enrække problemstillinger, der knytter sig til IC4-togene. Det er DSB’s ansvar atsikre overholdelsen af køreplanen - også på de strækninger, hvor DSB beslutterat indsætte IC4-tog.I forhold til at sikre passagererne mod de værste problemer som følge af forsin-kelsen af IC4-projektet, har forligskredsen bag en Bedre og Billigere Kollektivtrafik sikret, at de 45 dobbeltdækkervogne (samt en ekstra), der ellers skullevære tilbageleveret til udlejeren, er blevet køb af DSB og dermed fastholdt iDanmark.Der er endvidere i aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik afsat 1,2 mia. kr.til togindkøb. Heraf har forligskredsen netop disponeret 780 mio. kr., som sik-rer, at yderligere 67 dobbeltdækkere, som DSB p.t. lejer, nu også købes og fast-holdes i Danmark.Der skabes med købet af de 67 dobbeltdækkere tryghed om antallet af sidde-pladser i togtrafikken, og vi bliver mindre afhængige af IC4 togene.Det er stadig DSB’s mål, at IC4 togene indfases i trafikken efterhånden som debliver klargjort. Men ved at have de 67 dobbeltdækkere på danske hænder harDSB en solid pladsbuffer, hvis der kommer yderligere problemer med IC4 to-gene, hvilket ellers kunne betyde manglende siddepladser til passagerne.
Afslutningsvis vil jeg henvise til de månedlige statusrapporter, som DSB udar-bejder vedrørende idriftsættelsen af IC4-togene, og som desuden sendes tilmedlemmerne af Transportudvalget.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke