Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1340318_0001.png
1340318_0002.png
1340318_0003.png
FolketingetTransportudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0032-11281055944
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 347 (Alm. del), som Folketin-gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 347 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:

”Er ministeren enig i, at det er vigtigt med fleksibilitet for dan-ske virksomheder, for at de effektivt kan udøve deres arbejde,og at de nuværende regler for mindre virksomheders transportaf udstyr, materiale m.v. ikke er et udtryk for dette?”

Svar:

1.

Justitsministeriet forudsætter, at der med henvisningen i spørgsmålet tilreglerne for mindre virksomheders transport af udstyr, materiale mv., sig-tes til køre- og hviletidsforordningen, kontrolapparatforordningen og køre-og hviletidsbekendtgørelsen, jf. herved den samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 343 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg.

2.

Køre- og hviletidsreglerne har til formål dels at forbedre de sociale betin-gelser for chauffører, som er omfattet af reglerne, dels at forbedre færdsels-sikkerheden ved at indføre klare fælles regler for køretid, pauser og hviletidfor førere, der udfører vejtransport. Køre- og hviletidsforordningen sigterendvidere mod at fremme bedre kontrol og retshåndhævelse i medlemssta-terne og bedre arbejdspraksis i vejtransporterhvervet.Reglerne er således efter Justitsministeriets opfattelse et vigtigt element iindsatsen for den generelle færdselssikkerhed, herunder såvel den enkeltechaufførs som andre trafikanters sikkerhed i trafikken.

3.

Kommissionen fremsatte i 2011 et forordningsforslag om ændring af kon-trolapparatforordningen og køre- og hviletidsforordningen (KOM (2011)451). Med henblik på at indføre en vis øget fleksibilitet udvides i den nyeforordning den eksisterende undtagelse for visse typer af transport af mate-riel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter til udøvelse af sit erhverv.Forordningen er blevet underskrevet den 6. februar 2014 og træder i kraftdagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende, hvilket ifølge Rådssekretariatetforventes at ske én af de nærmeste dage. Der henvises i øvrigt til den samti-dige besvarelse af spørgsmål nr. 344 (Alm. del) fra Folketingets Transport-udvalg.
2
3