Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
FolketingetTransportudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0032-11281055912
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 344 (Alm. del), som Folketin-gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 344 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren bekræfte, at mindre virksomheder, der fragterudstyr, materiale m.v. bag på en trailer, bliver omfattet aftransportbranchens køre-/hviletidsbestemmelser, såfremt derkøres længere væk end 50 km fra virksomhedens kontoradres-se?”Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 343 (Alm. del)fra Folketingets Transportudvalg.Som det fremgår af denne besvarelse, gælder køre- og hviletidsforordnin-gen som udgangspunkt bl.a. for godstransport med et køretøj, hvis størstetilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger 3,5ton.Som det ligeledes fremgår af besvarelsen, er det med hjemmel i køre- oghviletidsforordningens artikel 13, stk. 1, litra d, 2. led, i køre- og hviletids-bekendtgørelsens § 2, litra d, 2. led, fastsat, at køretøjer eller en kombina-tion af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, sombenyttes til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benyt-ter under udøvelsen af sit erhverv, er undtaget fra reglerne om køre- oghviletid, så længe disse køretøjer kun benyttes inden for en radius af 50 ki-lometer fra virksomhedens hjemsted og på den betingelse, at kørslen ikkeer førerens hovedaktivitet. Denne bestemmelse omtales ofte som ”hånd-værkerundtagelsen”.Det kan i den forbindelse supplerende oplyses, at Kommissionen i 2011fremsatte et forordningsforslag om ændring af kontrolapparatforordningenog køre- og hviletidsforordningen (KOM (2011) 451). Forordningen erblevet underskrevet den 6. februar 2014 og træder i kraft dagen efter of-fentliggørelsen i EU-Tidende, hvilket ifølge Rådssekretariatet forventes atske én af de nærmeste dage. Den nye køre- og hviletidsforordning vil ikkefinde anvendelse på vejtransport med køretøjer eller kombinationer af kø-retøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttestil transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter til ud-øvelsen af sit erhverv, og som kun benyttes inden for en radius af 100 kmfra virksomhedens hjemsted, dog kun på den betingelse, at kørslen af køre-tøjet ikke er førerens hovedaktivitet. Det vil gælde med virkning ét år fraforordningens ikrafttræden.2
3