Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1340324_0001.png
1340324_0002.png
1340324_0003.png
1340324_0004.png
1340324_0005.png
FolketingetTransportudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0032-11281055904
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 343 (Alm. del), som Folketin-gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 343 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:

”Vil ministeren oplyse, om alle virksomheder, der transporte-rer udstyr og materiale som led i deres erhverv - ikke kuntransportvirksomheder - er omfattet af Forordning nr. 561/2006(om køre- og hviletid) og Forordning nr. 3821/85 (reglerne omkontrolapparat) samt fra dansk side bekendtgørelsen om køre-hviletidsbestemmelserne? Og såfremt der er undtagelser frareglerne for så vidt angår virksomhedstyper oplyse, hvilke detdrejer sig om?”

Svar:

1.

Der er i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006/EF af15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden forvejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF)nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (køre-og hviletidsforordningen) fastsat nærmere regler og køretider, pauser oghviletid for førere, der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej. IRådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolap-paratet inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen) er der fastsatregler om brug af kontrolapparater i køretøjer, som er registreret i en med-lemsstat, og som anvendes til transport omfattet af køre- og hviletidsforord-ningen.Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens artikel 2, at køre- og hvile-tidsforordningen som udgangspunkt gælder for godstransport med et køre-tøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevognoverstiger 3,5 ton, og for personbefordring med et køretøj, der er konstruereteller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusive føre-ren, og er beregnet til dette formål.Det afgørende for, om køre- og hviletidsreglerne som udgangspunkt finderanvendelse, er således ikke virksomhedens art, men derimod køretøjets ogtransportens karakter.

2.

Køre- og hviletidsforordningen finder dog ikke anvendelse på vejtrans-port med en række nærmere angivne køretøjer, jf. artikel 3, som har føl-gende ordlyd:”Artikel3Denne forordning gælder ikke for vejtransport med:a) køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremtrutens længde ikke overstiger 50 km2
b) køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40km i timenc) køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styr-ker, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, såfremttransporten sker som led i disse tjenesters funktioner og erunder deres kontrold) køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af nødhjælp, i katastrofetilfælde ellerunder redningsoperationere) specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaverf) specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 kmfra deres hjemstedg) køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på tekniskudvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller om-byggede køretøjer, som endnu ikke er taget i brugh) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en størstetilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransporti) erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lov-givningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og somanvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring ellergodstransport.”Desuden indeholder køre- og hviletidsforordningens artikel 13 en hjemmeltil, at medlemsstaterne under nærmere betingelser kan tillade, at transport,der udføres ved hjælp af de i bestemmelsen opregnede køretøjer, kan und-tages fra forordningens artikel 5-9, som indeholder nærmere regler ombl.a. køretid, hviletid og pauser. Artikel 13 har følgende ordlyd:”Artikel131. For så vidt som det er foreneligt med de i artikel 1 fastsattemål, kan enhver medlemsstat på sit eget område eller på en an-den medlemsstats område, såfremt denne anden medlemsstat erindforstået hermed, tillade, at transport, der udføres ved hjælp affølgende køretøjer, undtages fra bestemmelserne i artikel 5-9 oggøre sådanne undtagelser afhængige af individuelle betingelser:a) køretøjer, som offentlige myndigheder ejer eller lejer udenfører for at udføre vejtransporttjenester, som ikke konkurre-rer med tjenester, der udføres af private transportvirksomhe-derb) køretøjer, som landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts-og fiskerivirksomheder anvender eller lejer uden fører tilsom led i deres egen erhvervsmæssige virksomhed at udføregodstransport inden for en radius af 100 km fra virksomhe-dens hjemstedc) landbrugs- og skovbrugstrækkere, der benyttes til land-brugs- og skovbrugsaktiviteter, inden for en radius af 100km fra hjemstedet for den virksomhed, som ejer, lejer ellerleaser køretøjet3
d) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en størstetilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som benyttes- af befordringspligtige virksomheder, jf. definitionen i ar-tikel 2, nr. 13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for ud-vikling af Fællesskabets indre marked for posttjenester ogforbedring af disse tjenesters kvalitet, til at omdele for-sendelser som led i befordringspligten, eller som anven-des- til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føre-ren benytter under udøvelsen af sit erhverv.Disse køretøjer må kun benyttes inden for en radius af 50 ki-lometer fra virksomhedens hjemsted og på den betingelse, atkørslen af køretøjerne ikke er førerens hovedaktivitet.e) køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal påhøjst 2300 km2, som ikke er forbundet med resten af landetmed en bro, et vadested eller en tunnel med adgang for mo-torkøretøjerf) køretøjer, som anvendes til godstransport inden for en radiusaf 50 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives vedhjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvisstørste tilladte totalvægt inklusive en påhængsvogn ellersættevogn ikke overstiger 7,5 tonsg) køretøjer, der anvendes til køreundervisning og køreprøvemed henblik på erhvervelse af et kørekort eller et kvalifika-tionsbevis, forudsat at de ikke anvendes til erhvervsmæssiggodstransport eller personbefordringh) køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyt-telse mod oversvømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas- ogelforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstands-indsamling af husholdningsaffald og bortskaffelse heraf, te-legraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmissionsamt pejling af radio- eller tv-sendere eller -modtagerei) køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser, der udeluk-kende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordringj) specialkøretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivo-liudstyrk) specialindrettede mobile projektkøretøjer, hvis hovedformåler anvendelse som undervisningslokale, når de holder stillel) køretøjer, der anvendes til indsamling af mælk fra gårde ogtransport tilbage til gårde af mælkebeholdere eller mælke-produkter til foderbrugm) specialkøretøjer, der transporterer penge og/eller værdigen-standen) køretøjer, der anvendes til transport af slagteaffald eller dy-rekroppe, som ikke er bestemt til konsumo) køretøjer, der udelukkende anvendes på veje inden for tra-fikknudepunkter som f.eks. havne, intermodale havne ogjernbaneterminaler
4
p) køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårdetil lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokaleslagterier inden for en radius på op til 50 km.2. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om de undtagel-ser, de har givet tilladelse til i henhold til stk. 1, og Kommissio-nen underretter de øvrige medlemsstater herom.3. Under forudsætning af, at forordningens formål, jf. artikel 1,ikke skades, og at der ydes tilstrækkelig beskyttelse for førerne,kan en medlemsstat med Kommissionens godkendelse på siteget område tillade mindre undtagelser fra denne forordning forkøretøjer, der anvendes inden for på forhånd afgrænsede områ-der med en befolkningstæthed på mindre end fem indbyggere pr.kvadratkilometer, i følgende tilfælde:- for indenlandsk rutekørsel med personer, når rutens køreplanbekræftes af myndighederne (idet alene undtagelser vedrø-rende pauser kan tillades), og- for indenlandske vejtransporttjenester for egen regning ellermod vederlag, der ikke påvirker det indre marked, og som ernødvendige for at fastholde bestemte erhvervsgrene i det på-gældende område, når bestemmelserne om undtagelser fradenne forordning fastsætter en begrænsende radius på op til100 km.Vejtransport, der er omfattet af denne undtagelse, må kun omfat-te en tur til et område med en befolkningstæthed på fem indbyg-gere eller mere pr. kvadratkilometer med det formål at begyndeeller ende kørslen dér. Sådanne foranstaltninger skal være af enrimelig art og et rimeligt omfang i forhold til formålet.”Samtlige undtagelser indeholdt i forordningens artikel 13, stk. 1, er indførti dansk ret, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre- oghviletidsbestemmelserne i vejtransport (køre- og hviletidsbekendtgørel-sen).
5