Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1350644_0001.png
1350644_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. marts 20142014-513
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Torsten Schack Pedersen (V).

Spørgsmål alm. del 335:

Ministeren bedes redegøre for hvilke havne i Danmark, som staten er ejer- ellermedejer af, herunder beskrive, om statens ejerskab sker gennem Kystdirektora-tet eller andre, samt at beskrive, hvilke pligter, vedligeholdelse, oprensning mv.staten har i forbindelse med sit ejerskab af de forskellige havne.

Svar:

A/S Storebælt ejer fire færgehavne nord og syd for Storebæltsforbindelsen;Odden og Ebeltoft samt Spodsbjerg og Taars. Havnene drives på almindelige,forretningsmæssige vilkår, hvor havneindtægterne fra brugerne finansiererinvestering, drift og vedligehold. A/S Storebælt ejes 100 pct. af Sund & BæltHolding A/S, som er 100 pct. statsejet.Staten ejer ligeledes en andel af Copenhagen Malmö Port (CMP), idet CMP ejes50 pct. af Udviklingsselskabet By & Havn I/S. By & Havn ejes 45 pct. af statenog 55 pct. af Københavns Kommune. CMP drives på markedsmæssige vilkår ifri konkurrence med øvrige havne, og drift og vedligehold finansieres gennemhavneindtægterne fra brugerne.Endvidere ejer staten gennem Transportministeriet færgehavnene i Bøjden ogFynshav. Staten vedligeholder yderværker og kajkonstruktioner. Statens opga-ver finansieres gennem bevilling på finansloven samt for en mindre del gennemhavneafgift fra privat rederi.Staten har vedligeholdelsesforpligtelse på en række havneværker, moler, skrå-ningsbeskyttelser og lign. Forpligtelsen er overgået fra Transportministeriet tilMiljøministeriet ved Kystdirektoratet som følge af den kongelige resolution af3. februar 2014. Der kan oplistes følgende:Hvide Sande - sluser, yderværker, klapbro og skråningerThorsminde - sluser, moler skråninger, kajer (anlægsbroen, vestpier ogindpumpningskajen)Thyborøn - nordre kanalmole
Hanstholm - yderværker, tværmoler, indermoler og RoshagemolenHirtshals - ydermoler, molehoved, stenkastninger ved lystbådehavnen.Side 2/2
Staten har endvidere oprensningsforpligtelse ved en række havne og indsejlin-ger. Forpligtelsen er ligeledes overgået fra Transportministeriet til Miljømini-steriet ved Kystdirektoratet som følge af den kongelige resolution af 3. februar2014. Der kan oplistes følgende:Rømø – oprensningEsbjerg – oprensning af indsejlingen (Grådyb), havneløb og bassinerThorsminde – oprensning i indsejlingen, havnebassiner, Jollehavn ogGl. HavnThyborøn – oprensning af kanalen og indsejlingen til havnenHanstholm – oprensning af indsejlingen og forhavnenBøjden og Fynshav – oprensning, men der har endnu ikke været et be-hov herfor.I tillæg hertil ejer DONG Energy A/S en række havneanlæg i tilknytning til sinekraftværksaktiviteter. Det drejer sig konkret om havneanlæg ved følgende vær-ker: Kyndbyværket, Avedøreværket, Asnæsværket, Skærbækværket, Ensted-værket, Stigsnæsværket og Studstrupværket. Disse anlæg finansieres gennemDONG’s almindelige aktiviteter, og indebærer ingen direkte pligter for staten iforbindelse med drift og vedligeholdelse.Endelig ejer Forsvaret et antal flådestationer. Det drejer sig om FlådestationFrederikshavn, Marinestation København, Christiansø og Flådestation Korsør(sidstnævnte er delvist ejet og delvist lejet af Korsør Havn). Lyngsbæk Pier ejesaf NATO, men Forsvaret har vedligeholdelsesforpligtelsen i havnen.Det kan derudover tilføjes, at Forsvaret råder over flere mindre havneanlæg.Disse er Lynetten ved København, som er ejet af Forsvaret, og Kongsøre i Ise-fjorden og Marinestation Slipshavn, hvor Forsvaret ejer bygninger på lejetgrund.Anlæggene er ikke åbne for civil trafik på nær Christiansø.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke