Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1333637_0001.png
1333637_0002.png
1333637_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. februar 20142014-477
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 333:

Ministeren bedes oplyse, hvordan regeringen har prioriteret lokal beskæftigelseved Femern Bælt projektet, alt imens man overholder EU- udbudsdirektiverne?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der forestår projektering af ogudbud af anlægsaktiviteter vedrørende kyst til kyst-forbindelsen over FemernBælt. Selskabet oplyser følgende:”Forligspartierne bag den faste forbindelse over Femern Bælt (Regeringen (S,RV), V, DF, SF, LA og K) besluttede den 1. juni 2011 at følge Femern A/S’ ind-stilling om at placere produktionen af standard-tunnelelementer ved Rødby-havn. Dermed ligger det fast, at en meget stor del af arbejdspladserne på pro-jektet kommer til at ligge i dette område. Opgaverne med at støbe, nedsænke ogudstyre tunnelen under Femern Bælt sker således i altovervejende grad medudgangspunkt i Rødbyhavn på Lolland.Samlet set kommer projektet til at skabe mange tusinde nye arbejdspladser –især i Danmark, men også i Nordtyskland. En beregning af den direkte og indi-rekte beskæftigelse, som analysefirmaet Copenhagen Economics gennemførtefor Femern A/S, og som blev offentliggjort på Femern A/S’ hjemmeside i juni2013, viser, at for hver eneste direkte beskæftiget hos hovedentreprenørerne påbyggeriet af tunnelen vil der være endnu en ny medarbejder hos de virksomhe-der, der bliver underleverandører til projektet.Copenhagen Economics skønner, at byggeriet af verdens længste sænketunnelvil skabe en beskæftigelse svarende til 55.000 mandeår i alt. Heraf ligger de25.000 mandeår hos hovedentreprenørerne på byggepladserne på og omkringFemern Bælt, mens 30.000 mandeår er indirekte beskæftigelse hos de mangeunderleverandører. Disse skøn er i sagens natur behæftet med usikkerhed. Er-faringen fra de store anlægsprojekter på Storebæltsforbindelsen og Øresunds-forbindelsen viser, at op mod en tredjedel af kontraktsummen for de store kon-trakter sendes videre til underleverandører, mange af dem i lokalområdet og i
regionen. Det vurderes, at der bliver brug for virksomheder og medarbejderefra hele Danmark.Femern A/S har derfor udarbejdet en vejledning til potentielle underleverandø-rer. Vejledningen beskriver de konkrete opgaver, som kan være relevante forunderleverandørerne. Det kan for eksempel være inden for stål- og svejsearbej-de, levering af maritimt materiel eller tjenester inden for vagtvirksomhed ogcatering mm. Med vejledningen kan de mindre og mellemstore virksomhederdanne sig et overblik over deres muligheder, og samtidig får de direkte kontakt-information til de store internationale hovedentreprenørkonsortier, der er igang med at udarbejde tilbud til Femern A/S.Femern A/S følger EU’s udbudsdirektiver, når de store entreprenørkontrakterskal udbydes. Typisk er disse kontrakter meget store og kræver, at danske, ty-ske og internationale entreprenører og rådgivere går sammen i joint-venturesfor at kunne byde på opgaverne. I forbindelse med de fire store kontrakter forgravearbejder, portaler og støbningen af selve tunnelen er ni store internatio-nale konsortier prækvalificeret og i gang med at udforme deres tilbud på opga-verne.EU’s udbudsregler betyder, at selskaber fra alle lande kan byde på lige fod, ogat bygherren har pligt til at sørge for, at der er ligebehandling og lige adgang tilat byde på kontrakterne.Folketingets Finansudvalg tiltrådte den 20. marts 2013 et aktstykke om frem-rykning af en række aktiviteter i forbindelse med anlæggelsen af den faste for-bindelse over Femern Bælt. Formålet med fremrykningen er primært at forbe-rede området for anlæggelse af de store byggepladser ved Rødby for derved atsikre øget robusthed i tidsplanen, men også at bidrage til at skabe øget økono-misk aktivitet og flere arbejdspladser i området.De fremrykkede aktiviteter drejer sig i første omgang om anlæg af mindre veje iområdet ved Rødbyhavn med tilhørende etablering af vandforsyning og kloake-ring. Herudover arbejdes blandt andet med projektering af yderligere veje, ho-vedvandforsyning til tunnelbyggepladsen, etablering af en ny pumpestationsamt cykelbroer over den eksisterende jernbane og motorvej. Der er tale om enlang række forholdsvis små udbud, hvor også mindre og lokale entreprenørerhar gode muligheder for at byde ind på opgaverne.Femern A/S har i efteråret 2013 påbegyndt det fysiske arbejde med anlægget afto nye adgangsveje i området ved Rødbyhavn med etablering af tilhørende cy-kelstier og forsyningsforhold (vand, kloakering mv.). De to første opgaver erblevet vundet af henholdsvis entreprenørvirksomheden MSE A/S fra NørreAlslev og virksomheden Barslund A/S fra Kvistgård, Sjælland. En række andreopgaver i forbindelse med de fremrykkede aktiviteter, som pt. er under projek-
Side 2/3
tering og myndighedsbehandling, forventes ligeledes at have en karakter, somgør dem attraktive for mindre og lokale entreprenører.Uanset om arbejdet foregår i Danmark eller Tyskland, og uanset hvor entre-prenøren kommer fra, skal arbejdet på byggepladserne i Danmark og Tysklandudføres efter de gældende regler i det pågældende land. Af hensyn til den fri oglige konkurrence kan Femern A/S ikke stille krav om arbejdernes nationalitet.Selskabet stiller imidlertid klare krav til både de danske og udenlandske entre-prenører i kontrakterne om såvel løn- og ansættelsesforhold som ansættelse afelever.”Jeg vedlægger en kopi af Copenhagen Economics’ rapport ’Beskæftigelseseffek-ter af Femern Bælt byggeriet’ fra juni 2013 for Femern A/S til orientering afmedlemmerne af Folketingets Transportudvalg.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke