Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1338086_0001.png
1338086_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. februar 20142014-437
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål328 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 328:

Kan ministeren bekræfte, at Lillebæltsbroen har sat sig med 0,75 m siden ind-vielsen i 1935 og at der i dag kun er en lille margin i forhold til sikkerhedsgræn-sen for denne kombinerede vej- og jernbanebro. Ministeren bedes oplyse, omder i forbindelse med aftalen om udmøntning af Togfonden er taget højde foren fremtidssikring af togenes passage af Lillebælt? Kan ministeren udelukke, atder for Lillebæltsbroen i de kommende årtier kan opstå en situation som forStorstrømsbroen med deraf følgende omfattende behov for ekstraordinæreanlægsbevillinger til en helt ny jernbanebro over bæltet?

Svar:

I publikationen”Togfonden DK – højhastighed og elektrificering på den dan-ske jernbane”fra september 2013 har Banedanmark beskrevet Lillebæltsbroensvedligeholdelsestilstand.I den forbindelse oplyste Banedanmark, at der er en lille risiko for, at Lille-bæltsbroens fundering ikke vedbliver at være tilstrækkelig, og at der derfor blevovervejet et projekt for at øge broens funderingsmæssige sikkerhedsfaktor vedudlægning af sten omkring broens fundamenter, da Banedanmark var i gangmed nærmere analyser af jordbundsforholdene med hjælp fra en ekspertgrup-pe bestående af geotekniske topkompetencer med forskere fra DTU og AAUsamt rådgivende ingeniørfirmaer.Som anført i min forgængers brev af 20. december 2013 til Transportudvalgethar ekspertgruppen afsluttet sit arbejde og konkluderet, at funderingen af bro-en beregningsmæssigt er sikker, og at trafikken kan opretholdes, men at denmargin, der er til sikkerhedsgrænsen er så lille, at broens fundering bør for-stærkes.Dette kan ske ved udlægning af ca. 132.000 m3sten omkring de fire bropiller.Herefter vil broen leve op til gældende niveau for god stabilitet af funderingen.
Forstærkning ved udlægning af sten er en anerkendt teknik, som normalt prak-tiseres ved dæmninger på land, men også kan foretages under vand.Banedanmark har på den baggrund straks iværksat arbejdet med den foreslåe-de forstærkning af funderingen af broen. Banedanmark har igangsat en ud-budsproces, og der sigtes mod, at et aktstykke vedrørende udførelsen af arbej-det fremsendes til Finansudvalget med henblik på tiltrædelse medio marts2014.Arbejdet med at forstærke funderingen af Lillebæltsbroen forventes afsluttetprimo oktober 2014.De samlede udgifter til projektet udgør 136 mio. kr. Udgiften til at forstærkefunderingen af broen vil blive afholdt af de eksisterende bevillinger til fornyelseog vedligeholdelse på vej- og baneområdet, som deles ligeligt mellem Ba-nedanmark og Vejdirektoratet, da ejerskabet af broen er delt mellem Ba-nedanmark og Vejdirektoratet.Ståloverbygningen er ligeledes gennemregnet, og det er Banedanmarks vurde-ring, at der ikke er problemer med den nuværende konstruktion, hverken styr-ke- eller udmattelsesmæssigt.Det er herudover Banedanmarks vurdering, at broens konstruktion fortsat ergod, og at broen har mere end 80 års levetid tilbage.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke