Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1334029_0001.png
1334029_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 325:

I forbindelse med aftalen om udmøntning af Togfonden er der angivet den for-ventede reduktion i rejsetider landet over efter realisering af de planlagte an-lægsarbejder. Kan ministeren bekræfte, at den forventede tidsgevinst på 23minutter mellem Thisted og Struer skyldes lukning af 6 stationer på stræknin-gen? I bekræftende fald: Mener ministeren af en sådan lukning af stationerharmonerer med løftet om bedre regional togdækning? Ministeren bedes oply-se, om der er andre strækninger, hvor den oplyste tidsgevinst er baseret pånedlukning af stationer?

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark som oplyser, at:”Det er korrekt, at den angivne tidsgevinst på 23 minutter er beregnetdelsun-der forudsætning af, at strækningshastigheden hæves fra de nuværende 75km/t til 110 km/t,delsunder forudsætning af, at et tog, der skal levere en rejse-tidsreduktion på 23 minutter, ikke standser ved 6 stationer på strækningen.Der er imidlertid ikke nødvendigvis tale om at lukke stationerne.Den fremtidige køreplan efter hastighedsopgraderingen af strækningerne erendnu ikke fastlagt. Som det fremgår af aftalen om ”En moderne jernbane –udmøntning af Togfonden DK” af 14. januar 2014, forventes hastighedsopgra-deringerne først at finde sted i perioden 2020-2024.Når køreplanen til den tid skal fastlægges kan en mulig model f.eks. være, atnogle tog mellem Struer og Thisted standser ved alle stationer og nogle togspringer visse stationer over og hermed realiserer rejsetidsreduktionen på 23minutter. En sådan model med ”regionale lyntog” har Arriva med succes ind-ført på strækningen Herning-Skanderborg-Aarhus.Det bemærkes, at på strækningen mellem Esbjerg og Struer vil det hurtige togogså skulle undlade at stoppe på tre stationer for at opnå den forventede rejse-
tidsgevinst på 35 minutter, når strækningen samtidig er opgraderet fra 100-120km/t til 120-140 km/t som besluttet med aftalen om Togfonden DK”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke