Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1336785_0001.png
1336785_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2013-4484
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra (MFU) Anni Matthiesen (V).Spørgsmål nr. 118:Hvor mange færre afgange vil den nye togplan betyde for borgerne i Vejle, Fre-dericia, Horsens og Skanderborg? Og hvis det ikke vil betyde færre afgange,hvad vil de flere afgange så have af ekstra omkostninger?Svar:Med Trafikstyrelsens køreplanseksempel i Togfonden DK vil Vejle, Fredericiaog Horsens have det samme – eller flere - antal togafgange som i dag. Skander-borg vil få et tog færre i timen. Arrivas tog til/fra Silkeborg og Herning vil fort-sat betjene Skanderborg sammen med DSB’s Intercity eller regionaltog gennemØstjylland.Som noget helt nyt i dansk togtrafik vil der med Timemodellen og TogfondenDK opnås en togdrift, hvor driftsudvidelser er økonomisk bæredygtige. Detskyldes bl.a. at der med Togfonden DK anlægges en række nye baner, herunderen ny bro og Vejle Fjord, som gør det muligt at sætte hastigheden på banenmarkant op.Den kortere rejsetid betyder en langt mere effektiv udnyttelse af togmateriel ogpersonale, hvorfor billetindtægterne samlet set vil overstige omkostningerne.Den driftsøkonomiske gevinst er af Trafikstyrelsen opgjort til i størrelsesorde-nen 150 mio. kr. årligt for Togfondens projekter. Den driftsøkonomiske gevinstvil fx kunne finansiere en forbedret togbetjening på regionalbanerne i det østjy-ske område, som investeringerne med Togfonden DK giver mulighed for. Den-ne mulighed er ikke medtaget i Trafikstyrelsens køreplanseksempel.Togfonden DK vil medføre markante rejsetidsgevinster for togpassagerene fraalle de nævnte byer, inklusive Skanderborg. Skanderborg vil også nyde godt afde nye Superlyn og de markante rejsetider, hvis der skiftes én gang til Superly-net fx på Aarhus station. Eksempler på mulige fremtidige rejsetider, når Time-modellen står færdig, sammenlignet med dagens rejsetider fremgår af neden-stående tabel 1.
Side 2/2
Tabel 1 Eksempler på rejsetider (timer.minutter)Rejsetider i dagVejle - KøbenhavnFredericia – KøbenhavnHorsens - København2.041.472.21Rejsetider fremtid1.361.221.522.10
Skanderborg - København2.36
Jeg skal i øvrigt henvise til, at Trafikstyrelsens og Banedanmarks rapport omTogfonden DK er offentliggjort på Transportministeriets hjemmesidewww.trm.dk,hvor projektet og de fordele, som dette vil give for hele Danmark,er beskrevet.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr