Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1336784_0001.png
1336784_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 324:

Ministeren har i TRU alm. del – svar på spm. 118 oplyst, at jernbaneknude-punktet Skanderborg - som følge af Togfonden - vil få en togstandsning mindrei timen. Ministeren bedes forklare, hvordan det hænger sammen med måletom, at hele Danmark skal have glæde af Togfonden?

Svar:

Jeg skal henvise til tidligere transportminister Pia Olsen Dyhrs besvarelse afspørgsmål 118 (TRU alm. del) hvoraf det fremgår, at Skanderborg med det afTrafikstyrelsen fremlagte køreplanseksempel vil få et tog færre i timen. Arrivastog/fra Silkeborg og Herning vil fortsat betjene Skanderborg sammen medDSB’s Intercity- eller regionaltog gennem Østjylland. Det skal understreges atder som nævnt kun er tale om et køreplanseksempel, og at den endelige køre-plan vil skulle fastlægges på et senere tidspunkt.Togfonden DK vil medføre markante rejsetidsgevinster for togpassagerene fx iØstjylland og ikke mindst i Skanderborg. Skanderborg vil også nyde godt af denye Superlyn og de markante rejsetider, hvis der skiftes én gang til Superlynetfx på Aarhus station. Med Togfonden DK vil man således kunne komme fraSkanderborg til København på 2 timer og 10 minutter og dermed spare op moden halv times transporttid sammenlignet med i dag, hvor det tager 2 timer og36 minutter.Dertil kommer at togpassagererne fra Skanderborg vil få markant kortere rejse-tider i retning mod Vestjylland, herunder Skjern som følge af de hastighedsop-graderinger på de regionale jernbanestrækninger som også følger med Togfon-den DK. Rejsetiderne forventes således forkortet med 20 minutter på stræk-ningen mellem Skanderborg-Skjern.Med investeringerne i Togfonden DK i en ny bane over Vejle Fjord samt mel-lem Hovedgaard og Århus bliver der endvidere kapacitet til at køre tilnærmet
kvartersdrift i regionaltrafikken mellem Trekantsområdet og Århus via Skan-derborg. Denne mulighed indgår ikke i Trafikstyrelsens køreplanseksempel.Samlet set betyder Togfonden DK et løft af togtrafikken i hele landet, som bådekommer rejsende mellem de store byer og rejsende på de regionale strækningertil gode.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke