Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. marts 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 322:
I kølvandet på aftalen om udmøntning af Togfonden har ministeren udtalt, atder er tale om ”den største trafikale investering siden anlæggelsen af Store-bæltsforbindelsen”. Kan ministeren bekræfte, at der med den brede trafikaftalefra 2009 blev disponeret mere end 55 mia. kr. fra infrastrukturfonden til styr-kelse af den kollektive trafik? Kan ministeren endvidere bekræfte, at der i for-bindelse med projekteringsloven fra 2009 om en fast forbindelse ved FemernBælt blev iværksat et trafikalt anlægsprojekt, der økonomisk set langt oversti-ger Togfonden?Svar:
Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at det af spørgeren fremhæ-vede citat ikke er udtalt af undertegnede, og at jeg antager at spørgeren medcitatet henviser til en udtalelse fra den tidligere transportminister Pia OlsenDyhr.I de af spørgeren omtalte aftaler og den omtalte projekteringslov indgår mangeforskellige elementer som fx ny-anlæg, reinvesteringer, puljer, forudsætningerom brugerbetaling, EU-støtte m.v. som gør det vanskeligt at foretage en direktesammenligning af investeringsomfanget. Der er imidlertid ikke tvivl om, at dermed aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 og Femern Bælt-projektet er truffet en række visionære beslutninger med stor betydning forudviklingen af den kollektive trafik, og at ikke mindst beslutningerne i dengrønne transportpolitik om et nyt signalsystem på Banedanmarks net og etab-leringen af den ny bane mellem København og Ringsted på mange måder er enforudsætning for Togfondens projekter.Jeg mener imidlertid godt, at man om projekterne i Togfonden DK kan sige, atder målt på de trafikale fremskridt, som den fulde Timemodel, elektrificeringenog de regionale hastighedsopgraderinger vil skabe for dansk jernbane, er taleom en af de største og mest afgørende trafikale investeringer for den kollektivetrafik i Danmark.
Medvenlighilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke