Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1355501_0001.png
1355501_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. april 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 319:

Med henvisning til artiklen ”Trafikforskere: Ringe effekt af Togfonden” i Politi-ken den 14. januar 2014 bedes ministeren kommentere udsagnet fra trafikfor-sker Per Homann Jespersen, RUC om, at ”virkningen af Togfonden vil ikkevære særlig stor”?

Svar:

Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at det citat, som indgår i den artikel,spørgeren henviser til, ikke er udtalt af trafikforsker Per Homann Jespersen,som det ellers påpeges af spørgeren, men af trafikforsker Niels Melchior Jen-sen.Begge de to nævnte trafikforskeres argumenter synes i artiklen at fokusere påtre hovedbudskaber:For det første:Med investeringerne i Togfonden DK skerder kun i begrænset omfang en overflytning af rejsende fra bil til tog.For detandet:Der bør investeres mere i kollektiv trafik. Ogfor det tredje:Der bør læg-ges hindringer for biltrafikken, f.eks. i form af roadpricing.Spørgsmålet om overflytning fra bil til tog er bestemt relevant for vurderingenaf Togfonden DK, men det er ikke det væsentligste i forhold til vurderingen af,om det er et godt projekt. Det er nødvendigt at se på projektets samlede effek-ter, og dette sker i den samfundsøkonomiske projektvurdering. Den viser, atTogfonden DK er et godt projekt med en forrentning på 5-7 pct. Denne forrent-ning er udtryk for, at der er rigtig mange mennesker, der kommer til at sparerigtig meget tid som følge af Togfondens investeringer.Jeg skal endvidere bemærke, at trafikken på jernbanen mellem timemodelby-erne med investeringerne i Togfonden forventes at stige, så der er 50 % flererejser i 2030 end i 2010. Det svarer til ca. 22.000 flere daglige rejsende i toget.Af den trafikvækst, som Timemodellen samlet set genererer, vurderes det, atca. 25 % er overflyttet fra biltrafik.
Generelt forventes det, at Timemodellen vil rykke på konkurrenceforholdetmellem bilen og den kollektive trafik, særligt over de lange afstande. Det vilf.eks. fremover ikke kunne svare sig tidsmæssigt at tage bilen mellem Køben-havn og Aarhus.Med hensyn til argumentet om, at der ikke investeres nok i den kollektive trafikvil jeg henvise til, at der siden aftalerne om en grøn transportpolitik og nu ogsåsenest med aftalen om Togfonden DK er investeret historisk meget i den kollek-tive trafik. Jeg kan derfor ganske enkelt ikke genkende billedet af at områdetikke prioriteres.Endelig er der argumentet om, at en større overflytning fra bil til kollektiv tra-fik kun vil kunne opnås med roadpricing eller andre begrænsende tiltag. Tildette kan jeg blot bemærke, at det er regeringens holdning, at tiden ikke er mo-den til at gå videre med roadpricing.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke