Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål315 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Nonbo (V).Spørgsmål nr. 315:
Ministeren bedes oplyse, om Ringsted Flyveplads v. Midtsjællands Motorflyve-klub har søgt Trafikstyrelsen om tilladelse til anvendelse af GPS-anflyvnings-udstyr, og i givet fald anmodes om sagens stilling, tidshorisont og en gennem-gang af de uopfyldte krav, som p.t. har givet anledning til, at tilladelsen ikke ergivet. Spørgsmålet skal bl.a. ses i lystet af den almindelige udbredelse af detukomplicerede GPS-system og også beslutningen om døgnflyvning med læge-helikopter fra Ringsted Flyveplads, hvor det vil være en oplagt løsning.Svar:
Trafikstyrelsen er myndighed for flyvesikkerhedsmæssige forhold og har oplystfølgende:”Ringsted Flyveplads har ikke søgt Trafikstyrelsen om tilladelse til anvendelseaf GPS-anflyvningsudstyr.For at Ringsted Flyveplads ville kunne opnå en sådan tilladelse, ville det kræve,at flyvepladsen godkendes til instrumentbeflyvning. Efter de gældende regler iden danske luftfartslovgivning forudsætter en sådan godkendelse, at der eretableret flyvepladsflyveinformationstjeneste (AFIS) på Ringsted Flyveplads,hvilket ikke er tilfældet i dag.Trafikstyrelsen har modtaget et forslag fra Motorflyvningens Fællessekretariat(AOPA og DMU) om at fravige eller ændre de gældende regler, således at in-strumentanflyvninger muliggøres til pladser uden flyvepladsflyveinformations-tjeneste. Dette forslag ville, hvis det blev imødekommet, indebære, at RingstedFlyveplads og andre mindre flyvepladser, herunder flyvepladserne i Skive, Thi-sted, Herning og Viborg ville kunne få tilladelse til at anvende GPS-anflyvningsudstyr uden at etablere flyvepladsflyveinformationstjeneste.En sådan ændring udgør en betydelig såvel bestemmelsesmæssig som flyvesik-kerhedsmæssig udfordring, der skal analyseres nøje. Pt. undersøges det om
forslaget fra Motorflyvningens Fællessekretariat er foreneligt med fælles euro-pæiske regler. Endvidere undersøges det, om et initiativ til nye EU-regler pånavigationsområdet vil inkludere dette område.For så vidt angår instrumentbeflyvning med lægehelikopter er forholdene an-derledes end for øvrige luftfartøjer på grund af flyvningens særlige karakter.Trafikstyrelsen vil derfor allerede på nuværende tidspunkt kunne behandleansøgninger om godkendelse til GPS-anflyvning med lægehelikoptere, hvissådanne fremsendes til Trafikstyrelsen.”Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.Med venlig hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke