Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1336673_0001.png
1336673_0002.png
MINISTEREN
LovsekretariatetFolketinget
DatoJ. nr.
19. februar 20142014 - 396
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Folketingsmedlem Henning Hyllested (EL) har den 22. januar 2014 stillet migfølgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 311:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der ved møder i den fælles JointCommittee drøftes tiltag mod social dumpning herunder også initiativer, der ervendt mod flyselskaber, der opererer under bekvemmelighedsflaglignende til-stande.

Svar:

Jeg går ud fra, at spørgeren tænker på det fælles udvalg, som er nedsat i medføraf luftfartsaftalen mellem EU og USA, jf. svar af 14. januar 2014 på spørgsmålnr. S742.Trafikstyrelsen oplyser, at udvalget holder møde mindst en gang om året, hvorideltager repræsentanter fra Kommissionen og myndigheder i EU/EØS-medlemsstaterne samt USA. I udvalget drøftes spørgsmål i relation til aftalensanvendelse.Ifølge aftalen skal det fælles udvalg bl.a. fremme samarbejdet ved at overveje dearbejdsmarkedsmæssige konsekvenser af aftalen, efterhånden som den gen-nemføres, og udarbejde passende reaktioner på legitime problemstillinger.Trafikstyrelsen har oplyst mig om, at der ikke ved udvalgets møder i de sidstetre år, og formentlig heller ikke tidligere, er blevet drøftet egentlige tiltag modsocial dumping.Trafikstyrelsen oplyser dog, at USA, som angivet i svar på spørgsmål S742, harønsket at få sagen om selskabet Norwegians ansøging hos de amerikanske luft-fartsmyndigheder om udstedelse af et ”Foreign Air Carrier Permit” drøftet påmødet i Joint Committee d. 8. januar 2014. En ”Foreign Air Carrier Permit” eren tilladelse, som udenlandske luftfartsselskaber skal være i besiddelse af for atetablere flyvning til og fra USA.Baggrunden for at USA har ønsket at drøfte ovennævnte sag er formentlig, atluftfartsselskabet ”Norwegian” er i stærk vækst og er genstand for stor interessei branchen og stor omtale i medierne. Fra nogle sider beskyldes selskabet – ogvisse andre selskaber med utraditionelle forretningsmetoder – for ”social dum-
ping”, bl.a. fordi selskabet har planer om at ansætte besætningsmedlemmer fra”Østen”.På ovennævnte møde oplyste Irland, at ansøgningen fra Norwegian stadig varunder behandling og USA tilkendegav, at de først ville tage stilling til ansøgnin-gen om trafikrettigheder, når der forelå en afgørelse fra Irland.Det er efterfølgende blevet oplyst, at de irske myndigheder har tildelt Norwegi-an EU-licens og AOC. Der foreligger endnu ikke oplysninger om USA´s afgørel-se til ansøgningen om trafikrettigheder.Jeg vil gerne understrege, at regeringen er imod ”social dumping” inden forluftfarten. Det er også grunden til, at regeringen har nedsat en arbejdsgruppeherom, som skal afrapportere ultimo marts 2014.Når arbejdsgruppen har afrapporteret, og der foreligger en redegørelse, vil jegtage stilling til hvilke initiativer, som regeringen kan tage for at imødegå socialdumping på luftfartsområdet.Med venlig hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke