Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1336669_0001.png
MINISTEREN
LovsekretariatetFolketinget
DatoJ. nr.
19. februar 20142014 - 396
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København K
Folketingsmedlem Henning Hyllested (EL) har den 22. januar 2014 stillet migfølgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 310:

Kan ministeren oplyse, hvilke af de luftfartsselskaber, der beflyver danske luft-havne, er indregistreret under bekvemmelighedsflaglignende tilstande i fx Mal-ta, Cypern, Kanaløerne, Luxembourg m.fl.

Svar:

Trafikstyrelsen har oplyst, at luftfartsselskaber i EU landene samt Østrig ogNorge skal være i besiddelse af en EU-licens og en sikkerhedsmæssig og opera-tiv tilladelse - en såkaldt AOC (Air Operating Certificate). Kravene for opnåelseaf licens og AOC er nøjagtig de samme i alle medlemslandene.Luftfartsselskaber, der beflyver danske lufthavne skal således være enten i be-siddelse af EU-licens samt AOC (Air Operating Certificate) udstedt i det med-lemsland, hvor selskabet er hjemmehørende, eller med udstedt AOC i et 3.land,hvormed Danmark enten har indgået en såkaldt bilateral luftfartsaftale omtrafikrettigheder eller EU har indgået en såkaldt horisontal aftale om trafikret-tigheder mellem til EU-lande og det pågældende 3.land.Trafikstyrelsen er ikke sikker på, hvad begrebet ”bekvemmelighedsflaglignendetilstande” dækker over i luftfartssammenhæng. Det kan dog oplyses, at ingen afde konkrete lande, der nævnes, har indregistreret luftfartsselskaber, som befly-ver danske lufthavne.Jeg vil gerne understreje, at regeringen er imod ”social dumping” inden forluftfarten. Det er også grunden til, at regeringen har nedsat en arbejdsgruppeherom, som skal afrapportere ultimo marts 2014.Når arbejdsgruppen har afrapporteret, og der foreligger en redegørelse, vil jegtage stilling til hvilke initiativer, som regeringen kan tage for at imødegå socialdumping på luftfartsområdet.Med venlig hilsen
Telefon
41 71 27 00
Magnus Heunicke