Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 304:
Vil ministeren oplyse de ”gængse regler” for finansiering af letbaneprojekter,dvs. fordeling mellem stat og kommune(r), samt hvem driften af en letbanepåhviler, og på den baggrund oplyse de beløb, som det i tilfældet Vejle-Billundvil dreje sig om.Svar:
Jeg kan oplyse, at statens deltagelse i letbaneprojekter i Odense, Aarhus ogRing 3 hidtil har fulgt følgende fælles principper:Staten har alene medvirket til realiseringen af anlægget. Den efterføl-gende drift – herunder afdækningen af eventuelle driftsunderskud - harsåledes været et lokalt ansvar for de deltagende kommuner og evt. regi-oner.Staten har ydet et fast økonomisk bidrag til anlægsinvesteringen, somaltid har indebåret, at anlægget primært er finansieret af de lokale par-ter.Statens andel af anlægsinvesteringen har typisk udgjort ca. 40 – 47 pct.af den samlede forventede anlægssum.
En letbane mellem Vejle og Billund/Legoland er undersøgt af Trafikstyrelsen ien forundersøgelse af banebetjening af Billund lufthavn fra 2012. I forundersø-gelsen anslås det, at en letbane kan anlægges for ca. 1,3 mia. kr. På baggrund afde anførte principper ville det svare til en kommunal medfinansiering af an-lægsprojektet på ca. 700-800 mio. kr. Dertil kommer en fuld kommunal finan-siering af en forventet negativ driftsøkonomi for letbanen.Medvenlighilsen
Magnus Heunicke