Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1343336_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. marts 20142014-292
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. januar 2014 stillet min forgænger følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 301:

”Ministeren bedes kommentere meldingen fra adm. direktør i DSB Jesper Lok iartiklen ”DSB-chef: Statskasser kæmper om liberaliseret jernbane” i Jyllands-posten d. 10. januar 2014 om, at i stedet for drømmen om en masse effektive,private operatører, der skulle løfte jernbanen til nye højder, har liberaliseringeni Danmark udviklet sig til et slagsmål mellem statskasser, der kan have uheldi-ge konsekvenser, herunder om ministeren er af den overbevisning, at ArrivaTog modtager tysk statsstøtte eller om ministeren mener, at DSBFirst/Øresundhar modtaget ulovlig statsstøtte fra DSB SOV/den danske stat pga. et ureali-stisk lavt bud på den danske del af Øresundstrafikken.”

Svar:

Som angivet i mit svar på spørgsmål 299 er det ikke min opgave at udlægge deudtalelser, som Jesper Lok har fremsat.Jeg har ikke viden om, at der gives ulovlig statsstøtte til nogen operatør i Dan-mark. Men jeg kan konstatere, at det næsten udelukkende er statsejede selska-ber der har overlevet på det europæiske jernbanemarked. For eksempel varArriva oprindelig privatejet, men er som bekendt blevet købt af Deutsche Bahn.Jeg kan godt nære betænkelighed ved en udvikling, hvor den danske togtrafikmåtte blive afhængig af en eller nogle få ikke-danske statsejede operatører.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke