Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. marts 20142014-292
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. januar 2014 stillet min forgænger følgendespørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 299:
”Er ministeren af den overbevisning, at der ikke er positive effekter ved at ud-byde regionale strækninger (tabsgivende), men kun attraktive strækninger jf.følgende udtalelse fra Jesper Lok, adm. direktør i DSB, i artikel ”DSB: Udbudkan skade samfundet” i Jyllandsposten den 10. januar 2014: "Der er risiko for,at man ender med at nationalisere alle tabene og alle de svære opgaver og såfalder for fristelsen og privatiserer de attraktive strækninger og alle godterne",og de indhøstede erfaringer fra udbuddet af togtrafikken i Midt- og Vestjyllandjf. Rigsrevisionens evaluering fra april 2012 om udbuddet af togtrafikken iMidt- og Vestjylland 2003-2010?”Svar:
Det er ikke min opgave at udlægge de udtalelser, som adm. direktør Jesper Lokhar fremsat.Problemet med de ”svære opgaver” handler efter min opfattelse ikke om be-stemte strækninger. De svære opgaver er at få togtrafikken til at hænge sam-men og præsentere sig som et sammenhængende tilbud over for passagererne.Det handler om god trafikplanlægning, kundevenlige billetsystemer, relevanttrafikinformation, attraktive stationer og stabilt togmateriel. Og det handler omden udvikling af togproduktet, der er helt nødvendig, hvis vi skal kunne realise-re vores fælles ambition om, at den kollektive transport skal løfte det meste affremtidens vækst i trafikken.Det er den slags opgaver der efter min opfattelse risikerer at blive hjemløse,hvis man hovedløst udbyder de enkelte strækninger. Og hvis man ser på udvik-lingen i Storbritannien efter privatiseringen af jernbanen, kan man konstatere,at det er opgaver, som staten i høj grad har måttet nationalisere igen for atkunne tilbyde passagererne et sammenhængende og attraktivt togprodukt.Medvenlighilsen
Magnus HeunickeSide 2/2