Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. februar 20142014-165
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Mike Legarth (KF).Spørgsmål nr. 288:
I henhold til aftale om "En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv." framarts 2013, er det besluttet, at der afsættes en pulje på 55 mio. kr. til en refusi-onsmodel med henblik på at kompensere jernbanegodsoperatørerne for en delaf deres udgifter i forbindelse med overgangen til ERTMS. Ministeren bedesredegøre for det planlagte ansøgningsforløb til denne model, herunder denforudsatte dialog med EU-Kommissionen, samt hvornår jernbanegodsoperatø-rerne kan forvente den aftalte kompensation.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Formålet med at oprette refusionsmodellen er at kompensere jernbanegods-virksomhederne for en del af de udgifter, det medfører at indkøbe og installerenye ERTMS-togkontrolanlæg.Det EU-retlige grundlag for en eventuel refusion af jernbanegodsvirksomhe-dernes udgifter til indkøb og installation af ERTMS-togkontrolanlæg fremgår afFællesskabets retningslinjer for statsstøtte til jernbaneselskaber (2008/C184/07).Det EU-retlige grundlag for en refusionsmodel indbefatter, at støttens omfangikke overstiger 50 pct. af de støtteberettigede udgifter og at refusionen sker påikke-diskriminerende vilkår. Endvidere skal det sikres, at eventuelle nytilkom-ne jernbanegodsvirksomheder skal have mulighed for at kvalificere sig til atopnå støtte.En refusion af udgifter til indkøb og installation af ERTMS-togkontrolanlægskal i øvrigt ske på transparente og ikke-diskriminerende vilkår.Refusionsmodellen skal godkendes af EU-Kommissionen. Den nærmere an-søgningsprocedure fastsættes derefter. En dialog herom er igangsat mellem
Banedanmark og Kommissionen. Refusionen planlægges udbetalt, når der fo-religger en sikkerhedsgodkendelse for den enkelte trækkraft, hvilket forventesat ske fra ultimo 2015 og frem.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke