Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. januar 20142014-161
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jakob Engel-Schmidt (V).Spørgsmål nr. 286:
I forlængelse af rapporten om infrastruktur fra den af regeringen nedsatte Pro-duktivitetskommission bedes transportministeren redegøre for den årlige om-kostning for en dansk familie med et gennemsnitligt kørselsforbrug (i person-bil) såfremt de af Produktivitetskommission foreslåede takster for roadpricingindføres.Svar:
Produktivitetskommission har i Analyserapport 5 refereret til en analyse afkørselsafgifter, som er udarbejdet i 2013 af DTU Transport for Trængselskom-missionen. Analysen illustrerer nogle sandsynlige konsekvenser af at indføre enroadpricingordning i Danmark ud fra et konkret forslag til takster.Det kan oplyses, at den belyste roadpricingordning beskriver en omlægning,hvor indførsel af en kørselsafgift samtidig er ledsaget af en reduktion i bilafgif-terne i form af registreringsafgiften, ejerafgifter og ansvarsforsikringsafgiften.Det fremgår således som en præmis, at der er søgt efter en balance, hvor densamlede bilbeskatning er fastholdt på et uændret niveau. Den gennemsnitligefamilie vil derfor i udgangspunktet skulle betale kørselsafgift svarende til re-duktioner i de øvrige bilafgifter.DTU Transport har opgjort balancen i taksteksemplet til ca. 600 kr. i betalingaf kørselsafgift henholdsvis i reduktion i øvrige bilafgifter pr. person pr. månedi husstande, som råder over mindst en bil. Som det i øvrigt også er belyst iTrængselskommissionens arbejde, vil der reelt være variation i de fordelings-mæssige konsekvenser for de enkelte familier på baggrund af bl.a. bopælensbeliggenhed i forhold til job og institutioner, konkrete transportbehov samtadgangen til kollektiv transport.
Medvenlighilsen
Pia Olsen DyhrSide 2/2