Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. januar 20142014-150
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 282:
Hvad kan ministeren, jf. artiklen "Chauffører går til kamp mod udenlandskevikarbureauer" i Politiken d. 5. januar 2014, oplyse om kravene til og om pro-ceduren for godkendelserne af udenlandske vikarbureauer for chauffører samtom mulighederne for efterfølgende kontrol med overholdelse af reglerne forudenlandske vikarbureauer for chauffører, samt endelig om ministeren delerbekymringen over, om benyttelsen af disse udenlandske vikarbureauer forchauffører blot er det nyeste påfund for at underbetale udenlandsk arbejds-kraft, udmanøvrering af danske vognmænd og chauffører på ordnede danskevilkår?Svar:
Det er en betingelse for at blive godkendt til at drive chaufførvikarvirksomhed iDanmark, at ansøgeren har tilladelse til at udføre godskørsel for fremmed reg-ning. Tilladelsesindehavere fra andre EØS-lande kan få udstedt godkendelse tilat drive chaufførvikarvirksomhed på lige fod med danske tilladelsesindehavere.Det er desuden en betingelse for at blive godkendt til at drive chaufførvikar-virksomhed, at den ansøgende vognmandsvirksomheddokumenterer at haveegne kontante midler eller andre værdier på mindst 200.000 kr. udover egen-kapitalkravet til virksomhedens tilladelser til godskørsel for fremmed regning.Endvidere er deten betingelse for at blive godkendt til at drive chaufførvikar-virksomhed, at virksomhedens transportleder har gennemgået og bestået etsærligt vikarudlejningsmodul.Endelig skal en udenlandsk chaufførvikarvirksomhed i forbindelse med ansøg-ningen afgive erklæring om, at virksomheden ved aflønning af udenlandskechaufførvikarer ved kørsel i danske lastbiler i Danmark vil følge niveauet i degældende danske overenskomster.
Trafikstyrelsen har oplyst over for mig, at udenlandske chaufførvikarvirksom-heder kontrolleres på ny i forbindelse med ansøgning om forlængelse af god-kendelsen og i øvrigt, hvis styrelsen modtager oplysninger, der giver grundlagfor en formodning om, at en udenlandsk chaufførvikarvirksomhed ikke opfyl-der de fastsatte krav, eksempelvis kravet om aflønning af chaufførvikarerne.Jeg er meget opmærksom på den sociale dumping, der foregår i transportbran-chen, herunder i forbindelse med benyttelse af udenlandske chaufførvikarer.Jeg har derfor bedt Trafikstyrelsen om at undersøge, om det er muligt at for-bedre kontrollen dels med de udenlandske chaufførvikarbureauer, dels med dedanske vognmandsvirksomheder, der anvender chauffører fra udenlandskechaufførvikarbureauer.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr