Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. januar 20142014-98
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonnesen (V).Spørgsmål nr. 281:
Ministeren bedes kommentere forslaget om sænkning eller fjernelse af broaf-giften på Storebæltsbroen fra MF Trine Bramsen (S), der i debatindlæg ”Broaf-gift er urimelig” d. 2. januar 2014 i Fyens Stiftstidende finder broafgiften uri-melig, og ministeren bedes redegøre for regeringens politik på området ogeventuelt påtænkte forslag om broafgiften.Svar:
Forudsætningen bag den politiske aftale af 12. juni 1986 om Storebæltsforbin-delsen er, at den er brugerbetalt. De nuværende takster blev fastsat med denpolitiske aftale af 26. maj 2005 om Storebæltstakster mv. Der sker en årlig pris-regulering af taksterne. Det har jeg ikke planer om at ændre på.Prisen for at krydse Storebælt i en personbil på op til 6 meter totallængde er i2014 235 kr. Der gives en rabat på 5 pct., hvis der anvendes BroBizz til betaling.Der tilbydes herudover en række rabatprodukter. Det gælder f.eks. Aftenbillet,Dagsbillet samt Weekendbillet. Der gives også BroBizz-rabat på 5 pct. på ra-batprodukterne.I forhold til overfartsprisen på Storebæltsfærgerne før åbningen af vejforbin-delsen over Storebælt i juni 1998 er det billigere at krydse Storebælt i dag.A/S Storebælt, der ejer og driver den faste forbindelse over Storebælt, forventesat være gældfri i 2029. Tilbagebetalingstiden for gælden i Storebæltsforbindel-sen forventes dermed at være 31 år. De indtægter, som A/S Storebælt får frabrugerne af den faste forbindelse over Storebælt, bruges til at betale for denløbende drift og vedligeholdelse samt renter og afdrag på gælden. Ved udgan-gen af oktober 2013 havde A/S Storebælt en rentebærende nettogæld på 24,7mia. kr.Forligspartierne bag aftalen om ’En grøn transportpolitik’, dvs. Socialdemokra-terne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, besluttede i 2009, at A/S Sto-rebælt skal udlodde udbytte på i alt 9 mia. kr. frem til og med selskabets regn-skabsår 2022 til brug for Infrastrukturfonden.Hvad der skal ske med Storebæltstaksterne, når A/S Storebælt er gældfri i2029, er der ikke taget stilling til. Det vil være op til forligspartierne bag Store-bæltsforbindelsen at tage stilling til det til den tid.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr