Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1320443_0001.png
1320443_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. januar 20142014-98
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonnesen (V).

Spørgsmål nr. 281:

Ministeren bedes kommentere forslaget om sænkning eller fjernelse af broaf-giften på Storebæltsbroen fra MF Trine Bramsen (S), der i debatindlæg ”Broaf-gift er urimelig” d. 2. januar 2014 i Fyens Stiftstidende finder broafgiften uri-melig, og ministeren bedes redegøre for regeringens politik på området ogeventuelt påtænkte forslag om broafgiften.

Svar:

Forudsætningen bag den politiske aftale af 12. juni 1986 om Storebæltsforbin-delsen er, at den er brugerbetalt. De nuværende takster blev fastsat med denpolitiske aftale af 26. maj 2005 om Storebæltstakster mv. Der sker en årlig pris-regulering af taksterne. Det har jeg ikke planer om at ændre på.Prisen for at krydse Storebælt i en personbil på op til 6 meter totallængde er i2014 235 kr. Der gives en rabat på 5 pct., hvis der anvendes BroBizz til betaling.Der tilbydes herudover en række rabatprodukter. Det gælder f.eks. Aftenbillet,Dagsbillet samt Weekendbillet. Der gives også BroBizz-rabat på 5 pct. på ra-batprodukterne.I forhold til overfartsprisen på Storebæltsfærgerne før åbningen af vejforbin-delsen over Storebælt i juni 1998 er det billigere at krydse Storebælt i dag.A/S Storebælt, der ejer og driver den faste forbindelse over Storebælt, forventesat være gældfri i 2029. Tilbagebetalingstiden for gælden i Storebæltsforbindel-sen forventes dermed at være 31 år. De indtægter, som A/S Storebælt får frabrugerne af den faste forbindelse over Storebælt, bruges til at betale for denløbende drift og vedligeholdelse samt renter og afdrag på gælden. Ved udgan-gen af oktober 2013 havde A/S Storebælt en rentebærende nettogæld på 24,7mia. kr.Forligspartierne bag aftalen om ’En grøn transportpolitik’, dvs. Socialdemokra-terne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, besluttede i 2009, at A/S Sto-rebælt skal udlodde udbytte på i alt 9 mia. kr. frem til og med selskabets regn-skabsår 2022 til brug for Infrastrukturfonden.Hvad der skal ske med Storebæltstaksterne, når A/S Storebælt er gældfri i2029, er der ikke taget stilling til. Det vil være op til forligspartierne bag Store-bæltsforbindelsen at tage stilling til det til den tid.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr