Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1325461_0001.png
1325461_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. januar 20142014-90
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (A).

Spørgsmål nr. 280:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. januar 2014 fra repræsentan-ter for Herskind Hede, Borgergruppen syd for Voldby samt Landsbyrådet forHerskind-Skivholme vedr. foretræde for udvalget om Rute 26, jf. TRU alm. del- bilag 103.

Svar:

Henvendelsen drejer sig om, hvordan man opgør de støjmæssige konse-kvenser af de forskellige forslag til linjeføringer på delstrækning 2 mellemHammel og Sabro i VVM-undersøgelsen for udbygning af rute 26 Søbyvad-Aarhus.Vejdirektoratet har oplyst, at der i VVM-undersøgelsen er foretaget støjbe-regninger for samtlige linjeføringsforslag. Beregningerne følger Miljøstyrel-sens retningslinjer og viser antallet af støjbelastede ejendomme, dvs. boligerder belastet med støj på mere end 58 dB, samt den samlede støjgene bereg-net som et såkaldt støjbelastningstal (SBT).SBT anvendes for, at man i planlægningen kan tage højde for den højeregene, folk føler, jo højere støjbelastningen er. Ved beregning af SBT bliverstøjbelastningen for forskellige boliger sammenvejet med en fastlagt gene-belastning for forskellige niveauer af støj. Stærkt støjbelastede boliger tilde-les således en højere vægt end mindre støjbelastede boliger. Ved at summe-re det vægtede antal boliger er det muligt at beregne den samlede geneeffektved en given linjeføring.Ifølge støjberegningerne er der nogenlunde det samme antal støjbelastedeboliger langs linjeføring Nord og linjeføring Syd, mens den samlede støjge-ne for delstrækning 2 er mindst for linjeføring Syd (se tabel 1).
Tabel 1. Antal støjbelastede boliger og SBT langs delstrækning 2Antal støjbelastede boliger Støjbelastningstal (SBT)0-alternativ26773,4Linjeføring Nord20743,6Linjeføring Syd21040,3VVM-undersøgelsens opgørelser af antal støjbelastede boliger og tilhørendeSBT omfatter kun ejendomme, der påvirkes af støj over grænseværdien på58 dB. Disse ejendomme er beliggende forholdsvis tæt på linjeføringerne.Beregningerne af antal støjbelastede boliger og SBT kan således ikke direk-te sammenlignes med en opgørelse over hvor mange borgere, der bor i nær-heden af linjeføringerne. Favrskov Kommune har foretaget en opgørelse af,hvor mange borgere der bor i nærheden af linjeføring Nord og linjeføringSyd på delstrækning 2. Opgørelsen er foretaget i en korridor på henholdsvis700 m og 900 m fra linjeføringerne Nord og Syd. Ifølge Favrskov Kommu-ne viser en sådan opgørelse, at der er væsentligt flere indbyggere langs dennordlige linjeføring.Favrskov Kommunes resultat er afhængig af bredden af korridoren, da for-skellige bysamfund enten vil komme med i opgørelsen af antal berørte boli-ger eller ligge lige udenfor korridoren og dermed ikke tælle med. I kommu-nens opgørelse er der endvidere ikke taget hensyn til trafikaflastningen afden eksisterende Rute 26 (Viborgvej), som vil medføre et større antal boli-ger, som vil få færre støjgener.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr