Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1328042_0001.png
1328042_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. januar 20142014-69
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 277:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. december 2013 fra RingstedKommune vedrørende ombygning vest for Ringsted Station, jf. TRU alm. del -spm. 101.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark som oplyser:”Indledningsvist vil Banedanmark gøre opmærksom på, at høringssvar ind-sendt i forbindelse med VVM-processen, for projektet ved Ringsted station, erblevet behandlet efter gældende praksis og lovgivning. Dette gælder ligeledesden dertilhørende høringsproces.Konkret er der gennemført en idéfase fra d. 21. juni til d. 11. august 2013, ogdenne blev annonceret i lokale dagblade og ugeaviser. Efterfølgende blev der,på baggrund af den udarbejdede miljøredegørelse, afholdt en offentlig høringfra d.1. oktober til d. 6. november 2013. Der blev d. 9. oktober afholdt et bor-germøde om projektet. Høringen af lovforslaget forløb fra d. 12. december 2013til d. 7. januar 2014.Høringsprocessen i forbindelse med miljøredegørelsen har fulgt den sammepraksis som de senere års VVM-behandlinger af baneprojekter. Dette vil sige, atalle har kunnet deltage. Banedanmark har modtaget en lang række høringssvar,der efterfølgende er behandlet. Dette har blandt andet givet anledning til føl-gende vurderinger i projektet:Banedanmark har i VVM-arbejdet forholdt sig til den tilkendegivet bekymringtil skolevejen via Ringsted Å, og der vil derfor blive tilrettet arbejdsgange ogmetoder, således at skolevejen kan opretholdes i anlægsperioden – dog undta-get i skolens sommerferie.Der er taget hensyn til forslag til arbejdsvej fra Sorøvej, i stedet for i gennemKorsevænget.
Der foreslås et nyt østligt godsforbindelsesspor, som tilstræber, at godsoperatø-rerne i stort omfang får samme forhold som i dagens situation.Banedanmark har under høringen genvurderet den østlige løsning og fundetden væsentligt dyrere end den vestlige løsning.Hertil kan siges, at Banedanmark vil genoverveje områder til udsætning afoverskudsjord, på baggrund af Ringsted Kommunes bemærkninger til jordud-sætning.Der vil blive foretaget støjafskærmning og/eller andre afværgende foranstalt-ninger i overensstemmelse med de gældende regler herfor. Beboere nord forfly-overen, som er de borgere der bor tættest på denne, vil blive beskyttet af enstøjskærm, hvilket forventes at have en god virkningsgrad.I forhold til beboere syd for banen, er vurderingen at fly-overen ikke vil væreden primære kilde til støj, da sporene i retning mod Næstved sænkes ved fly-overen. De kommer derfor i et vist omfang til at ligge i læ af de overførte spor iretning mod Odense. Støjen kommer primært fra strækningen øst og vest forfly-overen og skyldes den forøgede trafikmængde, overførsel af godstog til denfaste forbindelse over Femern Bælt og den forøgede hastighed for lyntog.Til vurdering af behov for støjbeskyttelse er der foretaget beregninger af enlang række scenarier fra 2018 til 2028. I sidstnævnte scenarie er der både tagethensyn til den forventede udvikling i trafikken og effekten af etablering af dob-beltspor fra Femern til Lübeck.Det er derfor Banedanmarks opfattelse, at der er foretaget en meget grundigmiljøvurdering af det påtænkte anlæg, herunder vurdering af alternative løs-ninger og samfundsmæssige konsekvenser.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr