Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. januar 20142013-5203
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 271:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor idriftsættelse af enmandsbetjening påKystbanen er udsat - samt de tidsmæssige forventninger til indførelsen heraf.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:”DSB er ved implementering af enmandsbetjening generelt ved at udfordre dehistoriske kutymer på sikkerhedsområdet, og kan ikke igangsætte enmandsbe-tjening før processen med godkendelse af ekstern assessor og Trafikstyrelsen ergennemført.Idriftsættelsen af enmandsbetjening på Kystbanen er således blevet udsat, dader er udfordringer med opsætning og godkendelse af det tekniske udstyr (mo-nitorer og kameraer), som anvendes af lokomotivføreren til at gennemføre af-gangsproceduren – dvs. til at sikre sig, at passagererne er væk fra togets dørefør afgang. Det tekniske udstyr skal desuden sikre lokomotivførerne tilstrække-ligt gode oversigtsforhold på perronerne til at foretage en sikkerhedsmæssigforsvarlig afgang med toget.Det er et omfattende arbejde at opsætte det tekniske udstyr på alle perroner,ved alle spor og i begge retninger på samtlige stationer fra Københavns Hoved-banegård til Helsingør Station.Udfordringerne findes blandt andet på perroner, hvor jorden ikke har væretstabil nok, eller hvor der er etableret specialløsninger, fordi perroner ligger optil skel eller står på broer eller skråninger, og derfor har krævet en anden fun-dering end tidligere planlagt.Der er tillige perroner med andre forhold, der besværliggør opsætningen afkameraer og monitorer. Dette er trappebroer, nedgange på stationer og andreinstallationer, som tager udsynet mv. Der er tillige eksempler på spor, der lig-
ger så tæt, eller perroner, der er så smalle, at opsætningen af det tekniske ud-styr kræver utraditionelle og i implementeringen mere tidskrævende løsninger.Det er ved målinger konstateret, at lysforholdene på Kystbanens stationer,bortset fra Østerport, ikke er tilstrækkelige, hvilket DSB har henvendt sig tilBanedanmark om. Det har ligeledes flere steder været nødvendigt at etablereog/eller flytte standsningsmærker og signaler.Derudover skal Banedanmark godkende de fysiske installationer på den enkeltestation.Ovenstående kræver ekstra projekttid og særlige konstruktioner for at løse despecielle forhold.Enmandsbetjeningen implementeres, når sikkerhedskrav og risikovurderingherfor er endeligt godkendt af Trafikstyrelsen. Som det ser ud lige nu er detDSBs vurdering, at dette kan ske til den 1. maj 2014, men DSB peger samtidigpå, at det ikke kan udelukkes, at der fortsat kan opstå forhold, der medføreryderligere forsinkelser.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr