Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1293323_0001.png
1293323_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. oktober 20132013-3963
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål27 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 27:

Ministeren bedes gøre rede for, hvad det vil koste at forøge akseltrykket fra22,5 t til 25 t pr. km, og for det samlede danske skinnenet.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmarks anlæg er etableret til et maksimalt akseltryk på 22,5 tons. Cir-ka 1.760 km banelængde er indrettet til 22,5 tons akseltryk, mens de resterendecirka 223 km banelængde er etableret til en lavere belastning (18,5/20 tons).En opgradering til 25 tons aksellast vil således betyde, at alle eksisterende jern-banestrækninger i hele landet skal ombygges.De aktiviteter, der skal gennemføres for at opgradere en strækning til en højereaksellast, vil typisk indbefatte:Forstærkning af dæmningerForstærkning af broerSporombygning:osporets linjeføringounderballastlagetoballastlagetosveller og svelleafstandobefæstelsesdeleoskinneprofil og stålstyrkeosporskifterSporjustering
En landsdækkende opgradering til 25 tons aksellast vil være en ekstremt omfat-tende opgave, og et egentlig skøn over opgavens omfang forudsætter, at derigangsættes en længerevarende analyse med et rådgiverteam. Samtidig er derpå nuværende tidspunkt ikke trafikal efterspørgsel efter en sådan opgradering,
hvorfor Banedanmarks vurdering er, at det vil være meget vanskeligt at retfær-diggøre de store omkostninger, der vil være forbundet med sådan en opgrade-ring.Dog bemærkes, at den nye bane København-Ringsted bygges til 25 tons aksel-last for godstog, fordi TSI kravene foreskriver, at nye baner skal anlægges tildette akseltryk.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr