Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. januar 20142013-5203
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 268:
Ministeren bedes redegøre og gøre status for de initiativer, der er igangsat forat mindske antallet af utilfredse passagerer på Kystbanen og stoppe passager-tilbagegangen?Svar:
Det vigtigste initiativ, der er taget, er, at Transportministeriet ikke har kaldtoptionen om at forlænge den nuværende kontrakt med DSB Øresund om togbe-tjeningen af Helsingør - Peberholm.Udbuddet af Kystbanen har vist, at der ikke er nogen garantier for at udbud aftogdrift kommer både statskassen og passagererne til gode. Erfaringerne meddriften af strækningen mellem Helsingør og landegrænsen mod Sverige gen-nem de sidste 6 år har ikke været tilfredsstillende.Den meget komplicerede drift, der dels skyldes integrationen i en samlet megetintensiv toggang i Københavnsområdet tæt på kapacitetsgrænsen, dels kørslen ito forskellige nationale systemer med uensartet trafikstruktur og varierendetekniske systemer mv., vil risikere at gøre et genudbud af trafikken på Kystba-nen og Øresund dyrt. Dette er hovedsageligt begrundet i, at tilbudsgiverne villeskulle indregne betydelige tillæg for at dække de mange usikkerhedsfaktorer.Det vurderes derfor ikke for sandsynligt, at der vil kunne opnås en billigere ogbedre trafik end ved at overlade trafikken til DSB. Årsagerne hertil er for detførste, at DSB er blevet mere effektiv i de senere år, og for det andet at det vilvære praktisk enklere at lade DSB udnytte samdriftsfordelene mellem Kystba-nen og den øvrige togtrafik frem for at opstille komplicerede regler for en sådansamdrift mellem DSB og en eventuel anden operatør.Med et ophør af DSB Øresunds kontrakt kan vi også komme ud af den nuvæ-rende, uheldige såkaldte ”bruttomodel”, hvor staten og ikke operatøren bærer
risikoen for billetindtægterne, som har været en særskilt medvirkende årsag til,at passagerudviklingen på Kystbanen ikke har været den ønskede.Jeg går endvidere ud fra, at spørgeren herudover er interesseret i en opfølgningpå de initiativer, jeg nævnte på samråd (AQ) angående servicemål på Kystba-nen, der blev afholdt den 26. september 2013:Indledningsvist har det, som angivet på samrådet, haft en selvstændig positiveffekt på den trafikale kvalitet, at sommerens sporarbejder er overstået, og atder i efteråret ikke har været nye større sporarbejder på Kystbanen.Herudover kan jeg nævne, at DSB Øresund, som jeg stillede i udsigt på samrå-det, i efteråret har sikret en større personalekapacitet af togførere, således atvirksomheden ikke har været så følsom over for akutte sygemeldinger blandttogførerne. Dette har bidraget til, at rettidigheden er højnet til stort set sammeniveau som i 1. halvår 2013.Ydermere har der været sat fokus på at nedbringe antallet af togsæt på værk-sted. Med den afslagsordning, der trådte i kraft fra 1. august 2013, trækkerTransportministeriet et månedligt økonomisk afslag, hvis DSB Øresund holderfor mange Øresundstogsæt på værksted.Transportministeriet kunne med tilfredshed konstatere, at antallet af Øre-sundstogsæt på værksted faldt fra juli til september måned 2013. For oktoberog november måned steg antallet af Øreundstogsæt på værksted imidlertidigen. Der var således gennemsnitligt omkring 13 Øresundstogsæt på værksted ihverdagene for oktober og november måned 2013.Transportministeriet har i et brev af 12. december 2013 meddelt DSB Øresund,at Transportministeriet forventer, at udviklingen i antallet af togsæt på værk-sted snarest muligt vendes. DSB Øresund har som svar herpå oplyst, at de harværet ramt af flere havarier, end de normalt ser, samt at de i den køreplan, dertrådt i kraft fra og med den 15. december 2013, har iværksat yderligere tiltag forat nedbringe antallet af Øresundstogsæt på værksted i morgenmyldretiden.Desværre må jeg konstatere, at antallet af Øresundstogsæt på værksted steg tilgennemsnitligt 13,7 Øresundstogsæt på værksted på hverdagene for decembermåned 2013. DSB Øresund og DSB Vedligehold er dermed ikke nået så langt,som jeg havde forventet, idet jeg hellere så, at der var få togsæt på værkstedend, at Transportministeriet trækker et afslag. Jeg vil derfor igen indskærpeover for DSB Øresund, at antallet af Øresundstogsæt på værksted snarest skalnedbringes.Endvidere arbejder Transportministeriet løbende sammen med DSB Øresundmed at tilpasse de planlagte togstørrelser ud fra de aktuelle passagertal, så der
Side 2/3
er nok siddepladser i togene. At de planlagte togstørrelser kan realiseres forud-sætter dog, at der ikke holder for mange togsæt på værksted.Afslutningsvis nævnte jeg på samrådet, at der skal gives korrekt information tilpassagererne, i hvilken forbindelse jeg kan oplyse, at DSB Øresund sammenmed Banedanmark har iværksat tiltag for at forbedre trafikinformation påKystbanen.Jeg vil fortsat holde øje med, at DSB Øresund i resten af kontraktperioden vilgøre sit for at opretholde en tilfredsstillende togbetjening af Kystbanen. Herud-over vil jeg gerne drøfte spørgsmålet om at stoppe passagertilbagegangen påKystbanen i forbindelse med, at jeg indbyder til forhandlinger om en ny DSB-kontrakt i foråret 2014.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr