Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. januar 20142013-5203
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 262:
Hvordan kan ministeren være sikker på, at DSB SOV kan drive Kystbane- ogØresundstrafikken billigere end andre operatører, når der ikke har været fore-taget et udbud, hvor andre operatører kan komme med bud?Svar:
Erfaringerne med den udbudte togtrafik på Kystbanen og den danske del afØresund gennem de sidste 6 år kan ikke siges at have været tilfredsstillende.Det er der flere årsager til.Kystbanen er en dansk pendlerstrækning, hvor langt de fleste passagerer rejsertil og fra Københavnsområdet samt i mindre omfang til og fra Kastrup. Øre-sundsbanen er en dansk-svensk strækning med en tydeligt dominerendesvensk passagerandel, som primært skal til og fra Kastrup samt det centraleKøbenhavn. Togene på Øresundsbanen indgår på svensk side som en del af etstort fjerntogssystem dækkende hele Sydsverige, hvilket stiller andre krav endden danske del af trafikken nord for København H.Sammenhængen mellem Øresundstrafikken og trafikken på Kystbanen bety-der, at fjerntrafik fra Sverige sammenblandes med S-togslignende trafik påKystbanen, hvilket giver udfordringer i forhold til regulariteten på Kystbanen.De gennemførte tiltag til forbedring af regulariteten har medført en væsentligforbedring af rettidigheden, men ca. en fjerdedel af forsinkelserne i DSB Øre-sunds trafik skyldes fortsat forhold i Sverige.For at undgå afsmitning af forsinkelserne fra Sverige og fordi strukturen, pas-sagerudviklingen og trafikkens fokus er forskellig på de to strækninger, vil detsamlet set være en fordel at adskille togdriften på Kystbanen og Øresundsba-nen.
Under hensyn til kapaciteten på Københavns Hovedbanegård kan Kystbanendog ikke drives som en isoleret banestrækning. Kystbanetrafikken kan samletset heller ikke på nogen hensigtsmæssig måde drives sammen med den sjæl-landske regionaltrafik før flere banestrækninger på Sjælland er elektrificeret.Derfor må den nuværende integrerede trafikmodel på Kyst- og Øresundsbaneni praksis fortsætte nogle år endnu.Hvis man i disse mellemliggende år genudbød trafikken på Kystbanen og Øre-sund, ville en tilbudsgiver skulle indregne betydelige tillæg for at dække usik-kerhedsfaktorerne ved den komplicerede drift, som følge af integrationen i ensamlet meget intensiv toggang i Københavnsområdet tæt på kapacitetsgrænsen,kørslen i to forskellige nationale systemer med uensartet trafikstruktur og vari-erende tekniske systemer mv. Det vurderes i denne periode ikke for sandsyn-ligt, at der kunne opnås en billigere og bedre trafik end ved at overlade trafik-ken til DSB.Regeringen planlægger derfor fra december 2015 at lade trafikken på Kystba-nen og den danske del af Øresund indgå i den kommende forhandlede DSB-kontrakt. Jeg vil indbyde til forhandlinger om en ny DSB kontrakt i foråret,hvor vi skal drøfte den samlede passagertogtrafik på statens jernbanenet ogherunder udbud.Togtrafikken over selve Øresund omfattende togene mellem Østerport og Ka-strup/Peberholm vil dog blive gjort til en særlig del af kontrakten, som kangenudbydes, når der i praksis bliver mulighed for at adskille driften på Øre-sundsbanen og Kystbanen i begyndelsen af 2020’erne.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr