Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1325412_0001.png
1325412_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. januar 20142013-5192
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 260:

Kan ministeren bekræfte, at kun en fjerdedel af forsinkelserne på Kyst- og Ka-strupbanen skyldes forsinkelser fra Sverige, og at dette kan undgås ved at havetilstrækkelig reservemateriel i Helsingør, København og Kastrup, der kan ind-sættes, hvis togene fra Sverige er forsinket?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:”DSB Øresund har bedt Banedanmark om at udarbejde en statistik over årsa-gerne til Øresundstogenes forsinkelser på Kyst- og Kastrupbanen.For 2013 skyldtes gennemsnitligt 32 % af de forsinkede ankomster på Øre-sundstogene på Kyst- og Kastrupbanen forsinkede ankomster fra Sverige.Der er DSB Øresunds vurdering, at der generelt ikke i Storkøbenhavn – herforstået som Helsingør, København, Kastrup – er tilstrækkelig infrastrukturka-pacitet, i form af hverken ledige opstillingsspor eller ledig sporkapacitet vedperron til i væsentligt omfang at imødegå forsinkelser fra Sverige.Derudover er det DSB Øresunds vurdering, at omfanget af personale reservervil skulle være ganske betragteligt på de 3 stationer, for at man hurtigt villekunne idriftsætte reservemateriel.Endvidere er det DSB Øresunds vurdering, at der på strækninger som Kyst- ogKastrupbanen, hvor kun 1 ud af 2 togsystemer i dagtimerne og 2 ud af 3 togsy-stemer i myldretiderne kører til / fra Sverige, opnås den største effekt ved enmere generel tilgang til at imødegå alle typer af forsinkelser uagtet årsag ogmed særlig fokus på tiltag, der er målrettet forsinkelser af en kortere varighed.
Indlægning af ekstra vendetid for tog i drift på vendestationer, ekstra opholds-tid ved perron og ekstra køretider i køreplanen vurderes i den forbindelse somlangt mere effektive tiltag end indsættelse af reservemateriel.”I tilknytning hertil bemærker jeg, at andelen af forsinkede ankomster fra Sveri-ge selvfølgelig varierer mellem de enkelte måneder, men det ændrer ikke på, atjeg ud fra ovenstående tal må fastholde, at det vil være en fordel, hvis vi fra ogmed 2016 kommer i gang med gradvist at adskille togdriften på Kystbanen ogover Øresundsbroen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr