Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1349561_0001.png
1349561_0002.png
1349561_0003.png
Transportudvalget 2013-14TRU Alm.del Bilag 87Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. december 20132011-3726
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Organisering af togtrafikken på Kystbanen og ØresundJeg skal hermed redegøre for to forhold vedrørende togtrafikken på Kystbanenog Øresund.1) Udnyttelse af option på forlængelse af den udbudte kontraktDen udbudte kontrakt for den danske del af togtrafikken over Øresund samtKystbanen løber fra januar 2009 og frem til køreplansskiftet i december 2015.Kontrakten indeholder en option om forlængelse af driften i to år indtil køre-plansskiftet i december 2017. Hvis denne option ønskes udnyttet, skal den kal-des inden udgangen af 2013.Jeg kan orientere udvalget om, at Transportministeriet ikke kalder optionenom at forlænge den nuværende kontrakt med DSB Øresund om togbetjeningenaf Helsingør - Peberholm.En forlængelse af en kontrakt ved kald af en option er grundlæggende et tegnpå, at man har været tilfreds med den hidtidige performance under kontrakten.Det mener jeg ikke har været tilfældet for den udbudte trafik på Kystbanen ogover Øresund.Endvidere vil en forlængelse af kontrakten med DSB Øresund begrænse mulig-hederne for at kunne lave om på den nuværende køreplan.Hertil kommer, at den såkaldte bruttokontrakt, hvor staten har ansvaret forbilletindtægterne, ikke vurderes at bidrage til den ønskede stigning i antallet afpassagerer på Kystbanen.2) Spørgsmålet om genudbudEndvidere bemærker jeg, at det er regeringens holdning, at trafikopgaven ikkeskal genudbydes.Erfaringerne med driften på Kystbanen og den danske del af Øresund gennemde sidste 6 år har ikke været tilfredsstillende. Det skyldes ikke så meget udbud-det i sig selv som det forhold, at trafikken på Kystbanen og trafikken over Øre-sund ikke har nogen indlysende trafikal sammenhæng.
Kystbanen er en dansk pendlerstrækning, hvor langt de fleste passagerer rejsertil og fra Københavnsområdet samt i mindre omfang til og fra Kastrup. Øre-sundsbanen er en dansk-svensk strækning med en tydeligt dominerendesvensk passagerandel, som primært skal til og fra Kastrup samt det centraleKøbenhavn. Togene på Øresundsbanen indgår på svensk side som en del af etstort fjerntogssystem dækkende hele Sydsverige, hvilket stiller andre krav endden danske del af trafikken nord for København H.Sammenhængen mellem Øresundstrafikken og trafikken på Kystbanen bety-der, at fjerntrafik fra Sverige sammenblandes med S-togslignende trafik påKystbanen, hvilket giver udfordringer i forhold til regulariteten på Kystbanen.De gennemførte tiltag til forbedring af regulariteten har medført en væsentligforbedring af rettidigheden, men ca. en fjerdedel af forsinkelserne i DSB Øre-sunds trafik skyldes fortsat forhold i Sverige.For at undgå afsmitning af forsinkelserne fra Sverige og fordi strukturen, pas-sagerudviklingen og trafikkens fokus er forskellig på de to strækninger, vil detsamlet set være en fordel at adskille togdriften på Kystbanen og Øresundsba-nen.Under hensyn til kapaciteten på Københavns Hovedbanegård kan Kystbanendog ikke drives som en isoleret banestrækning. Kystbanetrafikken kan samletset heller ikke på nogen hensigtsmæssig måde drives sammen med den sjæl-landske regionaltrafik før flere banestrækninger på Sjælland er elektrificeret.Derfor må den nuværende integrerede trafikmodel på Kyst- og Øresundsbaneni praksis fortsætte nogle år endnu.Hvis man i disse mellemliggende år genudbød trafikken på Kystbanen og Øre-sund, ville en tilbudsgiver skulle indregne betydelige tillæg for at dække usik-kerhedsfaktorerne ved den komplicerede drift, som følge af integrationen i ensamlet meget intensiv toggang i Københavnsområdet tæt på kapacitetsgrænsen,kørslen i to forskellige nationale systemer med uensartet trafikstruktur og vari-erende tekniske systemer mv. Det vurderes i denne periode ikke for sandsyn-ligt, at der kunne opnås en billigere og bedre trafik end ved at overlade trafik-ken til DSB.Regeringen planlægger derfor fra december 2015 at lade trafikken på Kystba-nen og den danske del af Øresund indgå i den kommende forhandlede DSB-kontrakt. Jeg vil indbyde til forhandlinger om en ny DSB kontrakt i foråret,hvor vi skal drøfte den samlede passagertogtrafik på statens jernbanenet ogherunder udbud.Togtrafikken over selve Øresund omfattende togene mellem Østerport og Ka-strup/Peberholm vil dog blive gjort til en særlig del af kontrakten, som kan
Side 2/3
genudbydes, når der i praksis bliver mulighed for at adskille driften på Øre-sundsbanen og Kystbanen i begyndelsen af 2020’erne.Medvenlighilsen
Side 3/3
Pia Olsen Dyhr