Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1349560_0001.png
1349560_0002.png
1349560_0003.png
1349560_0004.png
1349560_0005.png
1349560_0006.png
1349560_0007.png
1349560_0008.png
1349560_0009.png
1349560_0010.png
1349560_0011.png
Samrådsspørgsmål AQ:Ministeren bedes redegøre for sine kort- og langsigtede planer for atsikre rettidighed, regularitet, pladsforhold og andre servicemål påKystbanen, herunder tage stilling til spørgsmålet om et fornyet udbud.Svar
Da jeg som transportminister ikke kunhar ansvaret for Kystbanen, men ogsåfor afviklingen af togtrafikken i resten aflandet, vil jeg indledningsvis sammen-ligne nogle nøgletal.I 1. halvår 2013 var pålideligheden, dvs.hvor stor en del af de planlagte afgange,der er blevet afviklet for DSB Øresund99,2 %, for DSBs fjern- og regionaltog99,1 % og for DSB S-tog 97,9 %. Tilsva-rende tal for 1. halvår 2012 var stort setde samme.
Side 2/11
Ydermere har jeg noteret mig, at den pa-rameter, hvor DSB Øresund scorede hø-jest i forårets kundetilfredsmåling påKystbanen, var muligheden for at få ensiddeplads om bord. På en skala 0-10scorede DSB Øresund 8,51, hvilket jegvurderer som tilfredsstillende.Kort sagt afviger tallene for Kystbanenikke særlig meget fra togtrafikken i re-sten af landet. Mit generelle indtryk ersåledes, at togene på Kystbanen i 2012og i 1. halvår 2013 har kørt på sammeniveau som på andre regionaltogstræk-ninger.Med dette sagt må jeg dog anerkende, attrafikafviklingen på Kystbanen i sommerhar været utilfredsstillende.
Side 3/11
Det er ikke i orden, at for mange tog bli-ver aflyst, og at de, som kommer, er forkorte, og at der samtidig er for dårlig in-formation til kunderne. Det er heller ik-ke i orden, at kunderne skal stå op, somfølge af, at der holder for mange togsætpå værksted i myldretiden.Jeg har noteret mig, at DSB Øresund ernået et stykke vej med at rette op påsommerens manglende stabilitet påKystbanen. Fra medio august 2013 erden trafikale kvalitet igen lidt efter lidtblevet højnet til næsten samme niveausom i 1. halvår 2013. Der er følgende år-sager hertil:
Side 4/11
1. For det første en positiv effekt af atsommerens sporarbejder er over-stået.2. For det andet sikrer DSB Øresunden større personalekapacitet af tog-førere, så virksomheden ikke er såfølsom over for akutte sygemeldin-ger blandt togførerne.3. For det tredje at DSB Øresund isamarbejde med DSB Vedligeholdhar sat fokus på at nedbringe antal-let af togsæt på værksted.I forlængelse af sidstnævnte kan jegnævne, at DSB Øresund og Transport-ministeriet med virkning fra 1. august2013 har aftalt en afslagsordning, idetDSB Øresund betaler bod for hvert tog-
Side 5/11
sæt på værksted ud over 6 togsæt, påhverdage.DSB Øresund vil med denne afslagsord-ning få et stærkere incitament til i sam-arbejde med DSB Vedligehold at sikre, attogsættene ikke holder på værksted påde tidspunkter, hvor der er brug for demi togtrafikken.Herudover mener jeg, at følgende treting er afgørende for på både kort oglang sigt at sikre en god kundeoplevelseog flere passagerer på Kystbanen:For det første skal den gode rettidighed,som der var på strækningen i 1. halvår2013, fastholdes. Jeg har allerede rede-gjort for, hvad DSB Øresund gør for
Side 6/11
komme tilbage på dette rettidighedsni-veau.For det andet skal der ske en løbendeoptimering af togstørrelser ud fra aktuel-le passagertal, så der er nok siddepladseri togene.Jeg har allerede redegjort for indsatstenmod for mange tog på værkssted. Jegkan herudover nævne, at DSB Øresundsiden december 2012 har planlagt kørselmed ekstra togsæt på fire afgange fraHelsingør og sydpå i morgenmyldretidenmandag – fredag for dermed at sikre, atder er nok siddepladser på de tidspunk-ter, hvor mange bruger toget.For det tredje skal der gives korrekt in-formation til passagererne.
Side 7/11
Transportministeriet har aftalt, at DSBØresund – i samarbejde med Banedan-mark – skal forbedre trafikinformatio-nen på Kystbanen. Transportministeriethar den 30. august 2013 modtaget et no-tat, hvor DSB Øresund og Banedanmarkredegør for, hvilke tiltag de vil imple-mentere på kort såvel som lang sigt. Jeghar bedt DSB Øresund og Banedanmarkom at redegøre for hvilken positiv effektde respektive tiltag ventes at have forpassagererne.Der vil dog også fremover være en risikofor, at både Kystbanen og andre togs-trækninger bliver ramt af eksterne for-hold, der ligger uden for togselskabetskontrol, som medfører, at togene køreruregelmæssigt. Dette vil f.eks. være til-
Side 8/11
fældet i forbindelse med overenskomst-stridige arbejdsnedlæggelser, over-svømmelser, kabeltyveri og forsinkelser,der skyldes forhold i Sverige.Angående sidstnævnte er det værd athæfte sig med, at ca. en fjerdedel af for-sinkelserne i DSB Øresunds trafik skyl-des forhold i Sverige. Et integreret togsy-stem langt op i Sverige kan give fordelefor dem, der slipper for et togskifte un-dervejs, men også ulemper f.eks. i formaf forsinkelser som breder sig.Denne problemstilling er Trafikstyrelsenopmærksom på i sine påbegyndte analy-ser af de mulige driftsmodeller for denfremtidige togbetjening af Kystbanen.
Side 9/11
Grundlæggende handler analyserne omat se på tre ting:1. De mulige trafikale sammenhængefor Kystbanen i forhold til den sven-ske og den sjællandske trafik,2. De værkstedsmæssige bindinger iforhold til vedligehold af togene,3. Generelle muligheder for optime-ringer af driften.Analyserne skal føre til, at regeringenkan give en anbefaling om en trafikalmodel og en operatørmodel på både kortog lang sigt.Jeg forventer, at der kan tages politiskstilling til Kystbanens fremtid i foråret
Side 10/11
2014 samtidigt med, at der tages stillingtil den fremtidige DSB kontrakt og ud-bud i øvrigt.Inden da vil jeg sørge for, at de forskelli-ge alternativer bliver grundigt analyse-ret, så vi ikke gentager de uheldige fejl,der skete da togbetjeningen af Kystba-nen blev sendt i udbud under den tidli-gere VK-regering.Jeg tænker her fortrinsvis på, at robust-heden ikke var gennemtænkt i den ud-budte køreplan for Kystbanen, og at sta-ten har påtaget sig ansvaret for billetind-tægterne. Denne såkaldte ”bruttomodel”har i min optik bidraget til, at passager-udviklingen på Kystbanen ikke har væretden ønskede.
Side 11/11
Jeg vil holde øje med, at DSB Øresund iresten af kontraktperioden vil gøre sitfor at opretholde en tilfredsstillende tog-betjening af KystbanenSamtidig ser jeg frem til politisk at drøfteKystbanens fremtid i foråret.