Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1325442_0001.png
1325442_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. januar 20142013-5192
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 258:

Vil ministeren redegøre for, om der slet ikke i kontrakten med operatøren påKystbanen er incitamenter eller bonusordning for at få flere passagerer jf. mi-nisterens kritik af bruttokontrakten og udtalelserne på samrådet den 26. sep-tember d.å. om servicemål på Kystbanen, hvor ministeren bl.a. oplyste, at: "Derer ikke noget incitament til at få flere passagerer på Kystbanen.", og: "At manlaver et udbud, der slet ikke indeholder f.eks. ønsket om at have passagerermed i toget er en katastrofal mangel."?

Svar:

Hvis det skal udtrykkes helt præcist, vil jeg sige følgende: Der er ikke i kontrak-ten et incitament, der virker, i forhold til at få flere passagerer på Kystbanen.Årsagerne hertil har jeg redegjort for nedenfor.Kontrakten mellem Transportministeriet og DSB Øresund om passagertrafikudført som offentlig service mellem Helsingør og landegrænsen mod Sverigeindeholder en incitamentsordning, som opgøres på baggrund af passagerudvik-lingen. Det følger af kontraktens bilag 8, pkt. 3.3, at ”Operatørens vederlagreguleres med 4,00 DKK pr. passager i passagerudviklingen. En vækst i antalletaf passagerer tildeler således Operatøren en bonus, og et fald i antallet af pas-sagerer tildeler Operatøren en bod”.Herudover indeholder kontrakten en incitamentsordning, som opgøres på bag-grund af en eventuel stigning i billetindtægterne. Det følger af kontraktens bi-lag 8, pkt. 2.2, at ”Operatøren tildeles hvert år 12 % af stigningen i billetindtæg-ter i forhold til de realiserede billetindtægter i 2008, pristalsreguleret. Ligger etårs billetindtægter under de pristalsregulerede billetindtægter i 2008, tildelesOperatøren for det pågældende år 0 DKK”.Det har efter min opfattelse vist sig, at denne incitamentsordning er utilstræk-kelig. Fra kontraktstart i januar 2009 indførte daværende DSBFirst (nu DSB
Øresund) således en praksis med at springe stationer over for at indhente for-sinkelser, og dermed opnå højere bonus for rettidighed. Den 22. april 2010 blevder indgået en aftale mellem den daværende regering, Dansk Folkeparti og DetRadikale Venstre om igangsættelse af initiativer til forbedring af regularitetenpå Kystbanen og i Øresundstrafikken. Et af de initiativer, som parterne blevenige om, var, at DSBFirst skulle ophøre med ”at springe stationer over for atindhente forsinkelser, idet overspring alene kan ske i forbindelse med de oven-nævnte beredskabsplaner, og passagererne vil blive orienteret om dette”.En incitamentsstruktur, der gør, at operatøren vælger at prioritere at springestationer over i stedet for at tage passagerer med i togene og lade dem stå af påde rigtige stationer, er efter min opfattelse yderst uheldig.Ud fra ovenstående vil jeg fastholde, at den såkaldte ”bruttomodel”, som manvalgte i forbindelse med udbuddet, ikke var en god ide, og at den har bidragettil, at passagerudviklingen på Kystbanen ikke har været den ønskede.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr