Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. januar 20142013-5185
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Lauritzen (V).Spørgsmål nr. 255:
Ministeren bedes forklare, hvordan forliget mellem Banedanmark og MT Høj-gaard kan ende med, at Banedanmark skal betale 4,3 mio. kr. ekstra til MTHøjgaard og kun bliver kompenseret 800.000 kr. i dagbøder, selvom det varMT Højgaard, der ikke løste sin opgave til tiden.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:”Banedanmark indgik den 19. december 2013 et forlig med MT Højgaard A/S,som afsluttede samtlige udeståender mellem Banedanmark og MT HøjgaardA/S.I kontrakten mellem MT Højgaard A/S og Banedanmark er det fastlagt, at MTHøjgaard A/S skal betale alle (ekstra-) omkostninger relateret til udbedring afutilstrækkelig kvalitet og den deraf følgende forsinkelse. MT Højgaard A/S harsåledes afholdt betydelige omkostninger ud over kontraktbetalingen. Forligetindeholder dermed ikke en opgørelse over de samlede omkostninger for, at MTHøjgaard A/S har kunnet leve op til kontraktens krav.Banedanmark skal til gengæld betale for tillægsopgaver og særlige bygherre-krav, som ikke er specificeret i udbudsmaterialet. Grundet den uacceptabeltlange forsinkelse af broklappens genetablering, har Banedanmark, med henblikpå hurtigst mulig færdiggørelse, taget aktiv del i styringen af godkendelse ogvalget af løsninger for tilpasning til den eksisterende brokonstruktion og arbej-dets udførelse i form af ekstra indsats. Banedanmark har i denne proces givetbygherreordrer og stillet bygherrekrav, som har medført merudgifter for MTHøjgaard ud over kontraktens rammer.MT Højgaard A/S opfatter opgaven som mere kompliceret end først antagetpga. de omfattende og uforudsete krav til dokumentation og opgaver i forbin-
delse med tilpasningen til den eksisterende bro. På den baggrund har MT Høj-gaard fremsat ekstrakrav.Banedanmark har accepteret at betale 1,25 mio. kr. for tvetydigheden i ud-budsmaterialet vedr. svejsekvaliteten.Banedanmark har desuden vedkendt sig gennem perioden, fra svejsefejleneblev konstateret, at have lagt pres på MT Højgaard A/S for hurtigst mulig fær-diggørelse, herunder ved udførsel af aften-, nat- og weekendarbejde i videstmuligt praktisk omfang. Kravet ligger udover en kontraktlig forpligtelse for MTHøjgaard A/S, og Banedanmark har således accepteret at betale 3,05 mio. kr.til denne forcering.Endelig er satsen for dagbøder på 0,8 mio. kr. fastholdt i det indgåede forlig, dadette er en del af totalentreprisekontrakten. Ligeledes er det fastholdt, at det ertotalentreprenøren, som bærer en eventuel risiko for, at det er mere komplice-ret at leve op til kontraktens krav, end entreprenøren har forudsat på tilbuds-tidspunktet.Netto giver forliget en slutbetaling på 3,5 mio. kr.MT Højgaard A/S skal herudover udføre en række restarbejder bl.a. i form afmaling af broklappen.Afslutningen af mellemværendet med MT Højgaard A/S har været forberedt isamarbejde med Kammeradvokaten. Kammeradvokaten vurderer på det fore-liggende grundlag, at tvisten indebar en række usikkerhedsmomenter og pro-cesrisici. Derfor er Kammeradvokaten enig med Banedanmark i, at forligetsamlet set er mere økonomisk fordelagtigt end en voldgift, som medfører ikkeubetydelige omkostninger for begge parter.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr