Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. februar 20142013-5169
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Thomas Danielsen (V).Spørgsmål nr. 252:
Ministeren bedes i forbindelse med regeringens udspil om Togfonden DK rede-gøre for, hvor toget fra København til Aalborg efter planen skal deles for at køremod Struer? Ministeren bedes derudover svare på, om passagerne til Struer fraKøbenhavn skal skifte tog, eller om det fortsat vil være muligt at køre stræknin-gen uden at skifte.Svar:
Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik den 14. januar 2014 afta-le om En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK. Det fremgår afaftalen, at den endelige køreplan, herunder gennemgående IC- eller regionaltogtil strækninger uden for korridoren København-Esbjerg/Aalborg, vil blive fast-lagt senere. Det vil derfor først i forbindelse med fastlæggelsen af den endeligekøreplan være muligt at redegøre for den præcise betjening af Struer.Det skal dog nævnes, at der i Trafikstyrelsens og Banedanmarks rapport ”Tog-fonden – Højhastighed og elektrificering på den danske jernbane” fra septem-ber 2013 ikke, er en gennemgående forbindelse fra København til Struer i detkøreplanseksempel der fremgår af rapporten. Der er i stedet en prioriteret for-bindelse med omstigning til Superlyn i Vejle, hvor rejsetiden vil være 3 timer og12 minutter. Hertil kommer effekterne af de regionale opgraderinger, som af-korter rejsetiden yderligere til 2 timer og 48 minutter. I dag er rejsetiden 3 ti-mer og 57 minutter.Trafikstyrelsen oplyser, at det dog er muligt at etablere en gennemgående IC-forbindelse til Struer. I førnævnte køreplanseksempel er der gennemgående IC-forbindelser til Sønderborg og til Aarhus. IC-linjen mod Aarhus kunne i stedetkøre mod Struer. Rejsetiden mellem København og Struer ville med en gen-nemgående IC-forbindelse blive 3 timer og 29 minutter, hvis der køres med fåstop mellem Vejle og Struer. Inklusive effekterne af de regionale opgraderingerville rejsetiden blive på ca. 3 timer og 10 minutter for den hurtigste gennemgå-ende IC-forbindelse. En gennemgående IC-forbindelse vil i så fald være ca. ½
time langsommere end i køreplanseksemplet med prioriterede korrespondan-cer. Dertil kommer, at hvis IC-linjen flyttes fra Aarhus til Struer mistes denprioriterede forbindelse fra Timemodellens Superlyn til Skanderborg, som såvil få længere rejsetid til København.Trafikstyrelsen oplyser, at det principielt også er muligt at etablere en gennem-gående IC-forbindelse både mod Struer og Aarhus ved hjælp af togdeling i Vej-le. Dermed kan forbindelsen til Skanderborg opretholdes, men det medfører enrejsetidsforlængelse på ca. 5 minutter i forhold til en løsning uden togdeling.Det skal dertil bemærkes, at hurtig deling og samling forudsætter indkøb afbestemte materieltyper, som med høj driftsikkerhed kan dele og samle.Spørgsmålet om materielindkøb vil skulle drøftes ifm. forhandlingerne om enny DSB-kontrakt.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke