Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1296144_0001.png
1296144_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. november 20132013-3956
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål25 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 25:

Ministeren bedes gøre rede for problemerne med at vedligeholde/renoverebanestrækningen Thyborøn-Skjern (broer, dæmninger mv.), herunder begrun-de, hvorfor manglende budgettering hindrer, at akseltrykket kan forøges tilhenholdsvis 22,5 t. I den forbindelse ønskes redegjort for, hvor meget detskønnes at ville koste at sætte banen i en sådan stand, at den kan benyttes iforbindelse med transport af råstoffer (grus) fra Thyborøn Havn, og Chemino-va- togets gifttransporter. Kan ministeren endvidere redegøre for, om proble-merne med den manglende fulde finansiering af opgraderingen af banestræk-ningen skyldes, at Banedanmark benytter lejligheden til at få udført almindelig,ikke-akut vedligeholdelsesarbejde, og betinger sig, at dette er nødvendigt, for atoperatøren kan få kørselstilladelse.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmark er alene ansvarlig for strækningen Skjern-Ringkøbing-Vemb,mens Midtjyske Jernbaner A/S har ansvaret for strækningen Vemb-Thyborøn.Banedanmark har ikke problemer med at drive og vedligeholde jernbanestræk-ningen Skjern-Ringkøbing-Vemb. Strækningens tilstand er i overensstemmelsemed det normgivne niveau, og vedligeholdelsen sker indenfor Banedanmarksbevillinger. Såfremt strækningen skal opgraderes fra det nuværende tilladteakseltryk på 18/20 t til 22,5 t, forudsætter det gennemførelse af et særskilt pro-jekt med tilhørende tilvejebringelse af bevilling på ca. 53 mio. kr. (inkl. reser-ver). I dette beløb indgår ikke almindelige vedligeholdelsesarbejder, som dæk-kes af Banedanmarks nuværende budgetter.Endvidere ser Banedanmark gerne, at der kommer mere gods fra lastbiltrans-porter over på jernbanen, herunder også at gods til og fra Thyborøn kan fragtesvia jernbanen. Banedanmarks jernbanestrækning mellem Skjern-Ringkøbing-Vemb er ikke godkendt til så tunge godstog, som godsoperatøren DB Schenker
ønsker at køre med. Der skal derfor ske en opgradering af banen fra et aksel-tryk på 18/20 ton til 22,5 ton, inden dette kan lade sig gøre, med mindre trans-porterne føres via Holstebro.Opgradering af banestrækningen er allerede påbegyndt, idet Banedanmark iAftale om trafik for 2008 fik tildelt 5 mio. kr. til opgradering af broerne påstrækningen Skjern-Ringkøbing-Vemb, hvilket blev afsluttet i 2009. Der hardog ikke været efterspørgsel efter tunge transporter og dermed det højere ak-seltryk i den mellemliggende periode. Det skal oplyses, at det ikke tidligere erblevet undersøgt, hvilke øvrige tiltag der er nødvendige for en godkendelse afopgradering af hele strækningen til 22,5 t akseltryk.I Banedanmarks dialog med DB Schenker og Midtjyske Jernbaner A/S er detaftalt at undersøge forskellige alternativer. Således ses der udover en opgrade-ring af strækningen Skjern-Ringkøbing-Vemb, på muligheden af hastigheds-nedsættelse for godstog på strækningen samtidig med, at strækningen via Hol-stebro analyseres nærmere.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr