Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. februar 20142013-5168
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20.december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (249 TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Jesper Petersen (S).Spørgsmål nr. 249:
”Vil ministeren opgøre, hvor meget det vil koste, hvis staten skal finansiere, atdet fremover koster 200 kr. pr. billet at flyve på strækningen Sønderborg-København og København-Sønderborg?”Svar:
Lufttrafiktjenester i Danmark og hele EU skal som hovedregel tilbydes på al-mindelige markedsvilkår af luftfartselskaber, der selv for de enkelte ruter fast-lægger forhold som frekvenser, prissætning og kapacitet, med hvilke selskabetvil beflyve ruten.I Forordning nr. 1008/2008 om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester iFællesskabet er der imidlertid indenfor meget snævre rammer åbnet mulighedfor at etablere ruter som offentlig tjeneste, hvortil der derfor kan gives offentligstøtte.Det fremgår af forordningens artikel 16, at:”En medlemsstat kan efter konsultationer med de øvrige berørte medlemssta-ter og efter at have orienteret Kommissionen, de berørte lufthavne og de luft-fartsselskaber, der beflyver ruten, indføre forpligtelse til offentlig tjeneste for såvidt angår ruteflyvning mellem en lufthavn i Fællesskabet og en lufthavn i etyderområde eller et udviklingsområde på dens område eller på en rute medringe trafik til enhver lufthavn på dens område, hvis ruten betragtes som vitalfor den økonomiske og sociale udvikling i det område, som lufthavnen betjener.Denne forpligtelse pålægges kun i det omfang, det er nødvendigt for at sikre etminimum af ruteflyvning på ruten i overensstemmelse med fastsatte krav medhensyn til kontinuitet, regelmæssighed, prisfastsættelse eller mindstekapacitet,som luftfartsselskaberne ikke ville have påtaget sig, hvis de alene skulle tilgode-se deres kommercielle interesser. Vilkårene for beflyvningen af en rute, der eromfattet af denne forpligtelse til offentlig tjeneste, fastlægges på en gennem-skuelig og ikke-diskriminerende måde.”
Det hedder videre i Forordningen, at det bl.a. skal vurderes, om den påtænkteforanstaltning står i et rimeligt forhold til den pågældende regions behov forøkonomisk udvikling, samt, at der også skal ses på muligheden for at benytteandre transportformer, herunder ikke mindst tog.Endelig anføres, at alle EU-luftfartsselskaber skal have mulighed for at beflyveruten på nøjagtig samme vilkår.En eventuel forpligtelse til offentlig tjeneste (støtte) til en rute skal anmeldes tilKommissionen og må ikke iværksættes førend Kommissionen har offentliggjortbeslutningen i EU-tidende.Ønsker om særlige priser for en billet for transport mellem Sønderborg og Kø-benhavn forudsætter etablering af en sådan offentlig tjeneste, hvor den be-skrevne procedure følges.Såfremt ruten København – Sønderborg vil kunne godkendes til ”offentlig tje-neste”, vil ruten skulle udbydes i EU.Ift. et overslag for størrelsen af det statslige tilskud ifm. et udbud under forud-sætning af en billetpris på 200 kr., kan Trafikstyrelsen kun tage udgangspunkt itilgængelige økonomioplyser fra den nuværende operatør på ruten København-Sønderborg, Air Alsie:Air Alsie oplyser på internettet, at selskabets billetpriser (januar 2014) for enenkeltrejse mellem de to destinationer er:Express plusExpress saverExpress super saver1.450 kr, hvor børn mellem 2 og 11 år betaler 50 pct995 kr, hvor børn mellem 2 og 11 år betaler 75 pct495 kr, uden rabat for børn mellem 2 og 11 år
Side 2/3
Det samlede antal passagerer i 2012 på ruten var ca. 37.500. Dette omfatterbåde børn og voksne.Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke er kendskab til fordelingen af pas-sagerer på de forskellige passagergrupper.Hvis det antages, at passagererne i gennemsnit betaler 995 kr for en enkeltrejseog hvis antallet af enkeltrejsende er uændret 37.500 vil en pris på 200 kr. pr.enkeltrejse indebære en statslig udgift på ca. 30 mio. kr. årligt, såfremt statenfuldt ud skulle kompensere Air Alsie økonomisk for den lavere billetpris.Trafikstyrelsen kender ikke priselasticiteten i markedet, men det må forventesat efterspørgselen vil værre langt større ved en pris for en enkeltbillet på 200kr. på ruten København – Sønderborg end for det nuværende prisniveau. De t
vil derfor være muligt at fylde en langt større flykapacitet end i dag, hvilket vilforøge statens udgift betydeligt.Det skal understreges, at den endelige statslige udgift først ville kunne fastslåsifm. et konkret udbud, hvor der efterspørges en bestemt flykapacitet til en bil-letpris på 200 kr.Hvis der efterspørges en stor flykapacitet, vil DSB og dermed staten desudenformentlig lide et tab i form af færre billetindtægter for togrejser mellem Søn-derjylland og København og for Storebæltsbroen som følge af et lavere antalbilrejser over Storebælt mellem de to områder.Jeg ser dog ikke grund til at søge at gennemføre et udbud af flytrafikken mel-lem Sønderborg og København. Det er min vurdering, at trafikforbindelsernemellem Als og København er robuste og giver kunderne mulighed for at vælgeden transportform og pris, der passer dem i den aktuelle rejsesituation.Med etableringen af storebæltsforbindelsen kan der ikke ses en særlig begrun-delse for at støtte et ellers liberaliseret flymarked, idet der jo er fly fra Sønder-borg i dag.Dertil kommer, at staten har udbudt og yder et årligt tilskud til fær-geruten Bøjden-Fynshav (Fyn-Als) på ca. 12 mio. kr. Den udbudte kontraktløber frem til 30. april 2024.Med den netop vedtagne aftale om udmøntning af Togfonden DK fra den 14.januar 2014 bliver der desuden investereret massivt i rejsetidsforbedringer tilhele landet. Sønderjylland har udsigt til markant kortere rejsetider med togmellem København og Sønderjylland. Når Togfondens anlæg inkl. opgraderin-ger af de regionale baner er etablerede, vil en rejse Sønderborg-København tage2 timer og 47 minutter. I dag tager det 3 timer og 41 minutter.Medvenlighilsen
Side 3/3
Magnus Heunicke