Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1347156_0001.png
1347156_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. marts 20142013-5168
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jesper Petersen (S).

Spørgsmål nr. 246:

”Vil ministeren opgøre, hvor meget det vil koste at indsætte en daglig natfærgefra Rønne til Køge, hvor man samtidig opretholder den daglige natfærge fraKøge til Rønne?”

Svar:

I dag foregår færgebetjeningen af ruten Køge-Rønne ved, at færgen ”Hammer-odde” afgår fra Køge kl. 00.30 og ankommer i Rønne kl. 06.00. Færgen sejlersamme dag retur med afgang fra Rønne kl. 17.00 og ankomst i Køge kl. 22.30.Jeg forstår spørgsmålet således, at det ønskes oplyst, hvor meget det koster atomlægge færgebetjeningen af ruten mellem Rønne og Køge, således at efter-middagsfærgen fra Rønne udskydes og i stedet afgår som natfærge fra Rønne -samtidig med natfærgen fra Køge. Det vil sige et driftskoncept, der overordnetsvarer til færgebetjeningen af Rønne-Køge indtil 2010, hvor færgen ”Dueodde”blev solgt fra.Under den eksisterende kontrakt med Danske Færger A/S om færgebetjenin-gen af Bornholm, der udløber i 2017, betaler staten et samlet beløb for ruterneRønne-Køge og Rønne-Ystad på ca. 206 mio. kr. årligt. Der foreligger såledesikke en særskilt opgørelse af, hvilke omkostninger der i dag er forbundet medruten Rønne-Køge specifikt.Med udgangspunkt i den eksisterende og tidligere færgebetjening af ruten kander dog opstilles en grov eksempelberegning af potentielle omkostninger veddet skitserede driftskoncept.Hovedforskellen i forhold til dagens færgebetjening består i, at der vil skulleanskaffes en ekstra færge for at kunne afvikle natafgange fra henholdsvis Køgeog Rønne samtidigt.Salget af færgen ”Dueodde” i 2010 og ombygningen af den sammenligneligefærge ”Hammerodde” i 2010 kan danne udgangspunkt for en meget grov ek-
sempelberegning af materielomkostninger forbundet med det skitserede drifts-koncept. I eksemplet antages det, at færgen ”Dueodde” i dag kan generhvervesog ombygges på samme vilkår som i 2010. Eksempelberegningen indikerer, atoperatøren vil kunne regne med anskaffelses- og ombygningsomkostninger påop mod 290 mio. kr. for at tilvejebringe en egnet færge i dag. Operatøren vilforventeligt skulle have dækket afskrivning og forrentning af denne investeringi kontraktbetalingen fra staten.I eksemplet indebærer anskaffelse af ny færge, at statens udgifter forøges medgodt 45 mio. kr. årligt, med udgangspunkt i, at afskrivningen foregår lineærtover en kontraktperiode på 10 år, og at finansieringen varetages ved et 10-årigtstående lån med en fast rente på 6 pct. Det vurderes ud fra en umiddelbar be-tragtning rimeligt at antage en afskrivningsperiode på 10 år, idet der er tale omen brugt færge, der skal drives under en specifik kontrakt. Afskrivningsperio-dens længde afhænger af flere forhold, herunder materiellets alder og rederietsvurdering af færgens værdi ved kontraktens udløb. En længere afskrivningspe-riode vil i sagens natur reducere de årlige omkostninger til anskaffelse af mate-riel. Hvis afskrivningsperioden f.eks. forlænges til 15 år vil anskaffelsen af nyfærge indebære, at statens udgifter kun forøges med godt 36 mio. kr. årligt.Udover omkostninger til anskaffelse af materiel vil driftskonceptet medførevæsentligt forøgede omkostninger til vedligehold, reparationer m.v. af en ekstrafærge. Dertil kommer, at også andre driftsomkostninger kan forventes at stige.F.eks. vil to samtidige færgeafgange fra henholdsvis Rønne og Køge medføre etbehov for at øge den samlede bemanding på færgeruten og dermed de samledepersonaleomkostninger.I forbindelse med salget af færgen ”Dueodde” opgjorde Danske Færger A/S denårlige driftsmæssige besparelse til ca. 7 mio. kr.Det skitserede driftskoncept ændrer ikke på antallet af afgange, og indtægtssi-den må generelt forventes at være upåvirket heraf. Det vil derimod indebære, atfærgemateriellet – og dermed investeringen – udnyttes væsentligt mindre ef-fektivt, idet en ekstra færge anskaffes til at afvikle et uændret antal afgange. Enstor del af døgnet vil ledig færgekapacitet således ligge ubenyttet hen.Med udgangspunkt i det ovenstående eksempel og på baggrund af de anvendteforudsætninger kan meromkostningen for staten ved indførelse af en daglignatfærge fra Rønne til Køge skønsmæssigt anslås til 40-55 mio. kr. årligt.Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm skal drøftes i løbetaf foråret 2014, i forbindelse med forhandlinger af ny kontrakt for færgebetje-ningen af Bornholm, der skal træde i kraft d. 1. september 2017.MedvenlighilsenMagnus Heunicke
Side 2/2