Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1342844_0001.png
1342844_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. marts 20142013-5168
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jesper Petersen (S).

Spørgsmål nr. 242:

Vil ministeren anslå de statslige eller kommunale udgifter ved at antallet afparkeringspladser i nærheden af togstationer forøges med hhv. 20, 30 og 40pct.?

Svar:

DSB har oplyst følgende:”Der er i dag 24.682 stationsnære parkeringspladser. Stationsnære parkerings-pladser defineres som gratis langtidsparkeringspladser i nærhed af stationen.Der er ikke taget højde for ejerforhold og vedligeholdelsesforpligtelser, da detvarierer. Af nedenstående tabel fremgår det, hvor mange parkeringspladser,der skulle etableres, såfremt antallet øges med hhv. 20, 30 og 40 pct.

Forøgelse

20 pct.30 pct.40 pct.

Antal nye pladser

493674059873
Udgifterne til en forøgelse vil variere meget fra station til station. Det skyldes,at mulighederne for blandt andet at skaffe de nødvendige arealer til stationerneer meget forskellige. DSB’s erfaringer med anlæg af parkeringspladser i terræn,hvor arealet er ledigt, viser priser i gennemsnit pr. bilparkeringsplads omkringkr. 40.000-50-000 i anlægsomkostninger. DSB har ingen erfaringer med anlægaf bilparkeringspladser i konstruktion, dvs. parkering i kælder eller p-hus.
Da udgifterne som nævnt varierer meget, er det derfor ikke muligt for DSB atgive et samlet estimat for udgifterne til at øge antallet af parkeringspladser med20, 30 og 40 pct.”Som supplement til DSB’s besvarelse kan jeg tilføje, at vi med Aftale om Tog-fonden DK har afsat en pulje på 200 mio. kr. til medfinansiering af kommunaleparkeringspladser ved stationerne i de byer, der betjenes af Superlyn. DSB vilnu igangsætte en analyse af udbygningsmulighederne af parkeringspladser.Herefter vil jeg drøfte den med forligskredsen bag Togfonden.Med udgangspunkt i analysens anbefalinger kan vi medvirke til etablering afflere parkeringspladser ved stationerne i et fælles statsligt-kommunalt samar-bejde, og sikre et attraktivt skift fra bil til tog.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke