Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1293283_0001.png
1293283_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. oktober 20132013-3955
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål24 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 24:

Ministeren bedes gøre rede for, hvornår ERTMS-systemets on-board installati-on i godslokomotiver vil blive gennemført, samt hvorvidt det vil omfatte samt-lige de godslokomotiver, der er godkendt til kørsel på danske strækninger.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Som led i Signalprogrammet har Banedanmark indgået en rammekontraktmed Alstom om leverance af ERTMS-udstyr til det rullende materiel. Alstom erforpligtet til at levere ombordudstyr mv. til en fast pris pr. enhed til alle dejernbanevirksomheder, som er medordregivere.Signalprogrammets plan for installation af ombordudstyr indeholder derfor tidog ressourcer til installation af ERTMS-ombordudstyr i godstrækkraft i perio-den fra midten af 2015 til midten af 2016.Det er dog den enkelte jernbanegodsvirksomhed, der selv skal indgå kontraktom leverancer til eget rullende materiel. Jernbanegodsvirksomhederne kansåledes frit vælge en anden leverandør end Alstom og få installeret ombordud-styret uafhængigt af Signalprogrammet. På nuværende tidspunkt har ingen afde jernbanegodsvirksomheder, som måtte være medordregivere, indgået kon-trakt med Alstom.Om jernbanegodsvirksomhederne måtte ønske at udstyre samtlige af de gods-lokomotiver, der er godkendt til kørsel på danske strækninger, uanset aldermm. afhænger således af den enkelte virksomhed.For at sikre det bedst mulige økonomiske grundlag for udrustningen af gods-trækkraft blev der med ”Aftale om En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejenmv.” af 21. marts 2013 afsat en pulje på 55 mio. kr. til delvis kompensation in-
den for de gældende EU-regler af jernbanegodsvirksomhedernes udgifter i for-bindelse med indkøb af ERTMS-ombordudstyr.Det vil være op til de enkelte jernbanegodsvirksomheder at vurdere, hvilkengodstrækkraft de vil søge om kompensation for, ligesom kompensationen ikkevil være bundet til indkøb inden for Signalprogrammets kontrakt med Alstom.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr