Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
TALEMANUSKRIPT
Side 1
Talepapir til Samrådsspørgsmål H og ISpørgsmål H: Vil ministeren redegørefor status på den uafhængigeundersøgelse omforsinkelsen med konstruktionen af dennye broklap på jernbanebroen overLimfjorden og oplyse, hvornårundersøgelsen forventes afsluttet?Samrådsspørgsmålet har tidligereværet stillet i folketingsåret 2012, jf.TRU alm. del - samrådsspm. AR.Spørgsmål I: Vil ministeren redegørefor, hvilke tiltag ministeren allerede nuhar taget, og hvilketiltag ministeren agter at tage, for atforhindre forsinkelser i fremtidigereparationsarbejder på den danskeinfrastruktur, som det skete medbroklappen tiljernbanebroen over Limfjorden?Samrådsspørgsmålet har tidligereværet stillet i folketingsåret 2012, jf.TRU alm. del - samrådsspm. AS.Svar påspørgsmål H og I
Med udvalgets tilslutning vil jeg tillademig at svare samlet påsamrådsspørgsmålene H og I.
Side 2
Det er nu et stykke tid siden, atjernbaneforbindelsen nord for Aalborgåbnede igen, efter at det finskecontainerskib sejlede ind iJernbanebroen over Limfjorden den 28.marts 2012.Banedanmark besluttede som bekendt atudskifte broklappen på Jernbanebroenmed en helt ny broklap udformet somden gamle.Banedanmark havde planlagt arbejdernei april 2012 og forventede, atjernbanestrækningen åbnede igen inovember 2012.Arbejdet med at genetablereJernbanebroen løb imidlertid ind i enrække problemer. Derfor blevjernbaneforbindelsen først åbnet godt 5måneder efter den oprindeligeåbningsdato.Denne uheldige situation var til storgene for mange passagerer. Jeg vil gerneunderstrege over for udvalget, ligesomjeg gjorde det over for nordjyderne, da
Side 3
jeg besigtigede Jernbanebroen i oktober,at jeg finder forløbet dybt beklageligt.Grundet forsinkelsens alvorlige karakterbad min forgænger om, at Banedanmarkudarbejdede en intern evaluering afarbejdet med genetablering afbroklappen, og at der blev gennemførten ekstern og uvildig undersøgelse afBanedanmarks arbejde med atgenetablere broklappen.Formålet har især været at drageerfaringer til brug for lignende projekter,så vi fremover gør, hvad vi kan for atundgå, at vi havner i samme uheldigesituation.Den uvildige undersøgelse er udarbejdetaf den uafhængigerådgivningsvirksomhed Emcon. Emconsmedarbejdere på undersøgelsen har langerfaring med planlægning, ledelse oggennemførelse af store anlægs- ogbyggeprojekter.Encons undersøgelse er nu færdig ogsendt til udvalget sammen medBanedanmarks interne vurdering.
Side 4
Jeg lægger vægt på, at sagen fremstårfuldt belyst for udvalget, og jeg vil nugennemgå de væsentligste konklusionerfra Emcons undersøgelse.Overordnetkonklusion
Jeg vil starte med at fremhæve, atEmcon overordnet set konkluderer, athovedårsagen til forsinkelsen afjernbaneforbindelsens genåbningskyldes en række alvorlige fejl fratotalentreprenørens side.Totalentreprenørens kvalitet iprojekteringen og udførelsen afstålkonstruktionen til den nye broklapvar simpelthen ikke god nok.Svejseprocessen hos totalentreprenørensunderleverandør i Polen gik i gang,inden de nødvendige svejseprocedurervar godkendt, og der var alvorlige fejl iden løbende kontrol hosunderleverandøren i Polen.Emcon konkluderer også, og jeg citerer:”atBanedanmark overordnet harhåndteret opgaven professionelt oghensigtsmæssigt.”
Side 5
Men der er også ting, som Banedanmarkifølge Emcon kunne have håndteretbedre.Tre tidsforløb
Emcons vurdering af Banedanmarksarbejde kan inddeles i tre tidsforløb:Den første og indledende fase dækkerBanedanmarks gennemførelse afudbuddet og indgåelsen af kontakten omproduktion af en ny broklap. Denne delaf processen ligger tidsmæssigt fra martstil starten af maj måned 2012.Den anden og udførende fase dækkerforløbet fra maj til oktober 2012, som erden periode, hvor den nye broklapprojekteres og efterfølgende produceres iPolen.Den tredje og afsluttende fase dækkerforløbet fra oktober 2012, hvor denførste forsinkelse meldes ud og frem tilbroen åbnes på ny i april 2013.
Projektets førsteog indledendefase
Hvis vi starter medden første fasefremtil starten af maj 2012, så konkludererEmcon at:
Side 6
”denindledende planlægning ogstrategiovervejelse i Banedanmark,herunder valg af entrepriseform, harværet effektiv og kvalificeret, henset tilprojektets karakter og Banedanmarksog offentlighedens ønske om en hurtiggenetablering af jernbaneforbindelsentil Vendsyssel.”Emcon peger på, atgenetableringsarbejdet naturligvis skulleigangsættes omgående og gennemføreshurtigst muligt, så jernbaneforbindelsenkunne etableres på ny.Derfor vurderer Emcon, atBanedanmarks valg med hensyn til atgennemføre opgaven som entotalentreprise og videre at udvælgetotalentreprenøren gennem et begrænsetudbud, var et fornuftigt valg.Banedanmark valgte at lave et hurtigtudbud, og kontrakten blev indgået den 3.maj 2012 med Danmarks førendeentreprenør indenfor stålbroer, MTHøjgaard, som også afgav det mestfordelagtige tilbud.
Side 7
Emcon bemærker dog også, atanvendelse af en særdeles hurtigudbudsproces synes at have medført, atopgaven ikke blev beskrevettilstrækkeligt detaljeret.Emcon bemærker, attotalentrepriseformen og dennesorganisering, rolle- og opgavefordelingikke synes at være implementeret ogfuldt ud og forstået i Banedanmarksegen organisering af opgaven.Der var derfor tale om et projekt, somafveg fra Banedanmarks sædvanligeplanlagte projekter.Det er også Emcons vurdering, at denfordelagtige lave pris i MT Højgaardstilbud, burde have ført til enforventningsafstemning. Dette vurdererEmcon i lyset af, at opgaveforståelsenikke synes at være den samme hosBanedanmark som hostotalentreprenøren.Projektets andenog udførende fase
I forhold tilanden fase fra maj tiloktober 2012,er det Emconsoverordnede konklusion, at:
Side 8
”Banedanmark kunne have reageretmere hensigtsmæssigt på en rækkeinformationer om risici og problemerunder projekteringen af en ny broklapog under udførelsen af broklappen iPolen i perioden frem til oktober 2012.Emcon vurderer dog, at:”Dettekunne have formindsketforsinkelsen, men formodentlig ikkeforhindret en forsinkelse i forhold tilden planlagte færdiggørelse november2012.”Banedanmark har et ledelsessystem, derhedder Tracé. Systemet er en helttraditionel projektmodel, hvor processenopdeles i en række faser, som indeholderet veldefineret beslutningsforløb.Ledelsessystemet er baseret på anlægs-og byggeopgaver gennemført somhoved- og fagentrepriser, hvorplanlægning og projektering udføres før,og er adskilt fra, selve udførelsen.Emcon vurderer, at Banedanmark i dettetilfælde har fraveget deresledelsesmodel, formodentligt fordi
Side 9
totalentrepriseformen endnu ikke var enindarbejdet model i Banedanmarksledelsessystem.Ved totalentrepriseformen flyttesdetailprojekteringen fra et eller fleredelleverandører til totalentreprenøren.Rolle- og ansvarsfordelingen underudførelse er således anderledes vedtotalentreprisen end ved en normalhoved- og fagentreprise.Emcon vurderer, at manglende klarhed iBanedanmarks relation tiltotalentreprenøren, og særligttotalentreprenørens projekterenderådgiver, har skabt uklarhed omprojekteringens kvalitet.Det stod klart ved ankomsten afbroelementerne, at omfanget af fejl varlangt større end tilladeligt, men det varikke før primo november 2012, attotalentreprenøren erkendte, at de ikkekunne udbedre svejsefejlene ibroklappen, så montering af broklappenog trafikken kunne genoptages somaftalt.
Side 10
Emcon mener, at Banedanmark kunnehave reageret mere hensigtsmæssigt påinformationer om risici og problemer iprojekteringen og udførslen.Emcon henviser her tilprojektbyggemøderne, hvor der blevrejst tvivl om tidsplanen og frabygherrerådgiverens besøg i Polen frajuli til september 2012, hvor der komoplysninger om problemerne medkvalitetsdokumentationen af broklappenog tidsplanens usikkerhed.Det fremgår også af Banedanmarksinterne evaluering, at Banedanmarkfrem til den 19. oktober 2012 havde tillidtil totalentreprenørens oplysning omaflevering den 5. november 2012, selvombygherrerådgiveren i en e-mail den 17.august 2012 havde advaret om risikoenfor, at tidsplanen ikke kunne holdes.Banedanmark havde indgået enrådgivningsaftale med enbygherrerådgiver i forbindelse medtotalentreprisen. Bygherrerådgiverenlavede tre evalueringsrapporter fra de
Side 11
tre tilsyn hos totalentreprenørensunderleverandør i Polen.Det gentages i alle rapporterne, at detoverordnede indtryk er, atunderleverandøren er i stand til atudføre store og kompliceredestålarbejder. Dette til trods for, at derogså påpeges mangler. Blandt andetviser det sig, at der er problemer medkvalitetsdokumentationen afsvejsningsarbejdet. Svejseprocessenindledtes nemlig, inden de nødvendigesvejseprocedurer var godkendt.MT Højgaard som totalentreprenør ogdennes underleverandør skulle - ifølgeEmcon - have fulgt op påkommentarerne i tilsynsrapporterne.Men Banedanmark ogbygherrerådgiveren kunne have reageretved at stille flere krav og føre bedretilsyn med svejseprocessen for at sikre,at kvaliteten i leverancen var på plads.Emcon peger også på tekniske fejl iudbudsmaterialet. Projektgrundlaget harsvækket kravet til svejsningerne, ved at
Side 12
angive svejseklasse C i stedet for B+.Fejlen i udbudsmaterialet blev dog retteti juni 2012. Emcon vurderer, at disse fejlderfor kun har medført en mindreindflydelse på projektforløbet.Og det er Emcons opfattelse, atnøglemedarbejdere hos Banedanmark ogbygherrerådgiveren ikke har væretstærke nok i styringen aftotalentreprenøren.Emcon vurderer også, at Banedanmarkvalgte at stole på totalentreprenøren,fordi ansvaret påhvilertotalentreprenøren, og fordiBanedanmark tidligere har haft godesamarbejdsrelationer medtotalentreprenøren.Også totalentreprenørens projekterenderådgiver har Banedanmark hafttilfredsstillende erfaringer med fratidligere projekter.Samlet konkluderer Emcon dog, somnævnt, om denne fase, at en tidligerereaktion fra Banedanmark ikke havdekunnet forhindre forsinkelsen, da
Side 13
forsinkelsen primært skyldes kvaliteten itotalentreprenørens udførsel.
Projektets tredjeog afsluttendefase
I forhold tilprojektets afsluttende fasevurderer Emcon, at Banedanmark, fradet tidspunkt i oktober 2012 hvor deafgørende svejsefejl blev kendt, har:”udvisten kompetent og effektivhåndtering af projektet.”Der blev rettet op på svejsefejlene ibroklappen fra november og frem tilultimo februar.Broklappen blev monteret den 13.-15.april, og jernbanebroen blev genåbnetefter, at Banedanmark havde monteretskinner, signaler og udført forskelligejusteringer på broen.Da Banedanmark havde afprøvetbroklappen, passerede det førstepassagertog den nye broklap den 29.april 2013 kl. 4:45.
Særligt om degentagneudskydelser afåbningstidspunkt
Frem til januar 2013 blev detsideløbende med udbedringen af
Side 14
svejsefejlene konstateret, at projektetskulle genvalideres.Banedanmark havde engageret etrådgivningsfirma til at valideretotalentreprenørens projekt.Rådgivningsfirmaet udarbejdedeoprindeligt en sluterklæring i september2012, som lå til grund forTrafikstyrelsens godkendelse afprojektet og Banedanmarks udmeldingom, at jernbanebroen over Limfjordenkunne genåbne i november 2012.Genvalideringen skyldtes, at der underudførelsen var sket ændringer og fejl idetailprojektet i forhold til det førstevaliderede detailprojekt.I løbet af genvalideringen blev derkonstateret yderligere punkter, somskulle undersøges og deraf følgendemindre tilpasninger forud for monteringaf klappen. Derfor tog genetableringenaf broklappen væsentligt længere tid endforventet, nemlig helt frem til starten afapril 2013.
Side 15
Læringspunkter
Det har også været en del afkommissoriet for Emcons undersøgelse,at de skulle pege pålæringspunkteriforhold til fremtidige projekter.Emcon anbefaler Banedanmark at:Supplere deres projektmodel Tracémed en proces for totalentrepriser.Udvikle et særligt spor iTracémodellen, der kan håndtereopgaver af hastende karakter.Beskrive en række udbudsstrategier,som kan imødekommeBanedanmarks behov for ethurtigere projektforløb ved opgaveraf hastekarakter.Iværksætte en analyse af tilbud, derafviger i tilbudsprisen.Stille krav til totalentreprenørensrådgivere og underentreprenørerved valg af totalentrepriseformen.Lave sin egen bygherretidsplan istedet for at betro sigentreprenørens tidsplan.Referatskrivning og kommenteringfår et større fokus.
Side 16
Og sidst, at større projekter indledesmed en risikoanalyseAfrunding
Jeg synes, at det er nogle gode ogrelevante læringspunkter, Emcon pegerpå, og jeg har bedt Banedanmark om atindarbejde anbefalingerne i deresorganisation, så de er bedst muligt rustettil at håndtere fremtidige hændelser somdenne.