Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1342862_0001.png
1342862_0002.png
1342862_0003.png
1342862_0004.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. marts 20142013-5154
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Anni Matthiesen (V).

Spørgsmål nr. 236:

I forlængelse af TRU alm. del - svar på spm. 545 (2012-13) bedes ministerenredegøre for, hvad hver af de angivne kontroller eller tilsyn koster for hen-holdsvis erhvervslivet og/eller staten om året, samt hvor mange årsværk i detoffentlige, der bruges på hver kontrol eller tilsyn om året.

Svar:

Som det fremgår af svar på TRU alm. del spm. 545 (2012-13) af 7. oktober2013, udfører Trafikstyrelsen, Kystdirektoratet (nu Trafikstyrelsen, jf. neden-for) samt Vejdirektoratet kontroller og tilsyn på Transportministeriets ressort-område i medfør af følgende lovområder:1. Jernbaneloven (Trafikstyrelsen)2. Luftfartsloven (Trafikstyrelsen)3. Lov om godkendelse af og syn af køretøjer (Trafikstyrelsen)4. Lov om energimærkning af energirelaterede produkter (Trafikstyrelsen)5. Lov om godskørsel (Trafikstyrelsen)6. Buskørselsloven (Trafikstyrelsen)7. Postloven (Trafikstyrelsen)8. Havneloven (Kystdirektoratet; dog nu Trafikstyrelsen)9. Naturbeskyttelsesloven (Vejdirektoratet)10. Vejloven (Vejdirektoratet)11. Tunneldirektivet (Vejdirektoratet)Der henvises til svaret på TRU alm. del spm. 545 (2012-13) for en beskrivelse afde enkelte tilsyn samt det nærmere hjemmelsgrundlag herfor.For så vidt angår Kystdirektoratets tilsynsrolle efter havneloven skal det be-mærkes, at denne opgave fremadrettet varetages af Trafikstyrelsen, idet Kystdi-rektoratet i medfør af kgl. Resolution af 3. februar 2014 er overgået til Miljømi-nisteriets ressortområde. Svaret nedenfor vedrørende pkt. 8, Havneloven, er
dog udarbejdet af Kystdirektoratet, da det vedrører udgifter til kontrol og tilsyni 2012, hvor Kystdirektoratet hørte til Transportministeriet.

Udgifter til kontrol og tilsyn på Trafikstyrelsens område

Trafikstyrelsen oplyser, at erhvervslivetsomkostninger er opgjort som betalingtil staten i form af afgifter og gebyrer. Afgifts- og gebyrindtægter fra erhvervsli-vet mv. dækker således statens omkostninger til tilsyn i form af løn, overheadog drift.Opgørelsen vedrører året2012, da der endnu ikke foreligger endelige regn-skabstal for 2013. Eventuelle omkostninger for erhvervslivet til deltagelse itilsyn samt omkostninger i forbindelse med påbud mv. indgår ikke, da det ikkeer muligt for Trafikstyrelsen at opgøre. Brug af årsværk i staten er opgjort udfra medgået tid til selve tilsynsopgaven i 2012. Der er ikke medtaget admini-strative årsværk.Ad. 1. JernbanelovenFinansieringen af tilsyn med jernbaneområdet blev medio 2012 omlagt fra be-villingsfinansiering til afgiftsfinansiering. Erhvervslivets omkostninger var 4,6mio. kr., hvilket svarer til 9,2 mio. kr. på helårsbasis. Hovedparten af betalin-gen sker fra statslige virksomheder som eksempelvis Banedanmark og DSB.Statens omkostninger til tilsynet var i 2012 6,8 mio. kr. (helårsbasis). Der er iTrafikstyrelsen brugt 6,2 årsværk (helårsbasis) på løsningen af opgaven. Om-kostninger og indtægter skal balancere over tid.Jernbanenævnet blev finansieret af et formålsbestemt gebyr fra medio 2012. I2012 var erhvervslivets omkostninger 2,0 mio. kr. På helårsbasis svarer det tilca. 4,0 mio. kr. Statens omkostninger til tilsynet – svarende til Jernbanenæv-nets samlede omkostninger – var i 2012 2,2 mio. kr. (helårsbasis). Der er iJernbanenævnet brugt 1,7 Årsværk på løsningen af opgaven i 2012. Omkost-ninger og indtægter skal balancere over tid.Ad. 2. LuftfartslovenFor tilsyn med civil luftfart er omkostningerne i 2012 opgjort for hele områdetog dækker udover erhvervslivet også over årsafgifter og årsgebyrer betalt afprivate og ikke-kommercielle, herunder privatflyvere og unioner, men ogsåpiloter og kabinepersonale, hvoraf en stor del får beløbet refunderet af deresarbejdsgiver. Branchens omkostninger er opgjort til 64,6 mio. kr. i 2012. Sta-tens omkostninger til tilsynet var i 2012 51,0 mio. kr., og der blev brugt knap 38årsværk. Den store forskel på indtægter og omkostninger skyldes bl.a. Trafik-styrelsens faldende omkostningsniveau. Hertil kommer, at der på indtægtssi-den indregnes kalkulatoriske poster, eksempelvis til kalkulatorisk moms, somikke indregnes på omkostningssiden.Der blev medio 2013 indført en ny finansieringsmodel af funktionstilsynet.Finansieringen er omlagt fra årsafgifter og årsgebyrer til en afgift (safety-
Side 2/4
bidrag) pr. afrejsende passager. Sidstnævnte kan af flyselskaber pålægges pas-sagererne fra danske lufthavne, og omkostningen betales derfor af både danskeog udenlandske flyselskaber.Omkostninger og indtægter skal balancere over tid, dog med undtagelse af kal-kulatoriske poster.Ad. 3. Lov om godkendelse af og syn af køretøjerDer var i 2012 omkostninger på 32,0 mio. kr., som betales af syns- og omsyns-hallerne i form af en afgift på 19 kr. pr. syn/omsyn. Afgiften blev i 2012 nedsatfra 22 kr. til 19 kr. Statens omkostninger til tilsynet var på 30,9 mio. kr. Der erbrugt 19,3 Årsværk på løsningen af opgaven.Omkostninger og indtægter skal balancere over tid.Ad. 4-6. Lov om energimærkning af energirelaterede produkter, lov om gods-kørsel samt buskørselslovenTilsyn med energimærkning, godskørsel og buskørsel kan ikke opgøres hver forsig, idet en del af arbejdet udføres ved de samme kontroller. Der er ingen om-kostninger for erhvervslivet, da opgaverne er finansieret af Trafikstyrelsensbevilling på finansloven. Staten har i 2012 brugt 8,2 mio. kr. og 8,0 årsværk påopgaverne.Ad. 7. PostlovenTilsyn på postområdet er finansieret af et formålsbestemt gebyr på 2,79 kr. pr.1.000 adresserede forsendelser, som betales af postvirksomhederne (hovedsag-ligt Post Danmark). Erhvervslivets omkostninger til ordningen var i 2012 på2,6 mio. kr. Statens omkostninger til tilsynet var i 2012 2,8 mio. kr. Der erbrugt 2,3 årsværk på løsningen af opgaven.Omkostninger og indtægter skal balancere over tid.

Udgifter til kontrol og tilsyn på Kystdirektoratets (nu Trafikstyrel-

sen) område

Kystdirektoratet opgør udgifter til kontrol og tilsyn på samme måde som Tra-fikstyrelsen, jf. ovenfor.Ad. 8. HavnelovenKystdirektoratet har til inspektioner i 2012 brugt 962 timer – svarende til 0,7årsværk - og ca. 90.000 kr. til øvrige udgifter.Der er ikke gebyr på inspektioner udført i forbindelse med havneloven. Derfindes ingen opgørelser over erhvervslivets tidsforbrug i forbindelse med in-spektioner.

Udgifter til kontrol og tilsyn på Vejdirektoratets område

Side 3/4
Vejdirektoratet oplyser, at opgørelsen af direktoratets udgifter og årsværksfor-brug til de anførte indsatser er angivet som gennemsnitlige skøn på årsbasisbaseret på udtræk af Vejdirektoratets tids- og opgavestyringssystem. Der erogså her tale om regnskabstal fra 2012.Ingen af de anførte indsatser ift. tilsyn medfører direkte omkostninger for er-hvervslivet. Eventuelle omkostninger for erhvervslivet i forbindelse med påbudm.v. indgår ikke i opgørelsen, da disse omkostninger ikke er mulige for Vejdi-rektoratet at opgøre.Ad. 9. NaturbeskyttelseslovenOmkostningerne til tilsyn beløber sig til i alt 31.500 kr. årligt.Sagsbehandlingstiden er opgjort til 2-3 årsværk og dækker over sagsbehandlingog afgørelse af sager efter naturbeskyttelseslovens § 21, jf. § 73.Ad. 10. VejlovenVejdirektoratet har ikke som registeransvarlig myndighed for Dansk Kørselsaf-giftssystem Register haft udgifter hertil, idet ingen operatører er tilknyttet ord-ningen.Ad. 11. TunneldirektivetVejdirektoratet sender en rapport til EU hvert andet år på de p.t. 3 tunneler iDanmark, der er omfattet af direktivet. Afrapporteringen til EU består af etskema med stadie for implementering af direktivet samt en rapport, der angi-ver antal og type af ulykker i de seneste 2 år.Desuden registrerer Vejdirektoratet uheld og restriktioner samt står for uddan-nelse af beredskabet og politi. Desuden holdes møder med entreprenører ogrådgivere med henblik på at informere om og drøfte Tunneldirektivets krav oganbefalinger.Gennemsnitligt brug af årsværk i Vejdirektoratet til disse opgaver udgør ca. 145timer svarende til ca. 100.000 kr. årligt. Der er ikke direkte udgifter for er-hvervslivet forbundet med opgaven.
Side 4/4
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke