Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
19. februar 2014
14/00540
Helle Blæsbjerg
7244 2410
BILAG 1Vejdirektoratet har til brug for ministerens besvarelse af spørgsmål 233 TRU (alm. del)udarbejdet nedenstående opgørelse over udgifter til miljøtiltag på større anlægsprojekter påvejområdet.Opgørelsen omhandler hvert af de større anlægsprojekter, hvor Folketinget har vedtagetanlægslov i de sidste 5 år (2009-2013). Der er vedtaget 17 større anlægsprojekter.På 3 projekter (Bedre forbindelse til Esbjerg havn, Opgradering Kalundborg havn ogTilslutningsanlæg 50 v. Odense) er der meget begrænsede eller ingen udgifter til miljø. Detskyldes, at de tre projekter kan betegnes som mindre udvidelser, hvor der i forbindelse med deoprindelige anlægsprojekter er foretaget de nødvendige miljøtiltag.Forudsætninger for opgørelsen
I forbindelse med anlægsprojekter på vejområdet udfører Vejdirektoratet arbejder, der kanbetegnes som ”miljøtiltag”. En stor del af disse arbejder udføres på baggrund af myndighedskrav,som følge af miljølovgivning, direktiver etc. og er derfor ikke alene planlagt i projekterne afvejtekniske hensyn.Derudover tjener en del tiltag et andet formål udover miljøhensynet. Det er derfor vanskeligt atopgøre entydigt, hvad der skal betegnes som hhv. miljø - og vejtekniske tiltag, afvanding tjenerf.eks. begge formål, og er derfor medtaget i opgørelsen med 50 % af projekternes samlede udgifttil denne post.Hele udgiften for anlæg af dalbroer er medtaget i opgørelsen. Her skal man være opmærksom på,at var der ikke tænkt på miljøet, så skulle der alternativt være anlagt dæmninger, hvor udgiftenville ligge på 10-20 % af udgiften til dalbroerne (afhængig af dæmningens højde og bredde).Opgørelsen bygger på tal fra projekternes anlægsoverslag (fysikoverslag), og ikke faktiskeregnskabstal. Det skyldes, at det ikke er muligt at opgøre udgifter til miljø på en entydig måde, dade faktiske udgifter til miljøtiltag som regel er indeholdt i mængderne for entreprisearbejdernegenerelt - og derfor ikke umiddelbart kan opgøres særskilt. F.eks. er den mængde jord, der skaludgraves for at anlægge en erstatningsbiotop for f.eks. padder, indeholdt i de generelle mængderfor afgravning af jord til motorvejen generelt. Derudover bliver en væsentlig andel af entreprise-arbejdet udbudt som totalentreprise, hvor entreprenørens faktiske forbrug og udgifter pådelelementer ikke afrapporteres til Vejdirektoratet.
Thomas Helsteds Vej 11Postboks 529
8660 SkanderborgTelefon 7244 2200
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 2
Opgørelse af udgifter til miljøtiltag på større anlægsprojekter (alle beløb er i mio.kr.)
Forbindelsesrampe Helsingørmotorvejen og M3
Nordlig omfartsvej ved Næstved
Tilslutningsanlæg 50 v./Odense
Bedre forbindelse Esbjerg havn
Nykøbing Falster omfartsvej
Udbygning af Motorring 4
Øverødvej - Hørsholm S.
Motorring 4 - Tværvej N
Sdr. Borup - Assentoft
Nr. Aaby - Middelfart
Holstebromotorvejen
Slagelse omfartsvej
Brande omfartsvej
Greve S. - Køge
Skærup - Vejle
Funder - Låsby
AffaldsdepotAfrømning aflagte vejeAfvandingAfværgeforanstaltningerDalbroerDrænretableringErstatningsbiotoperErstatningsrørFaunapassageFjerne tjærestabiliseringJordrensningKildepladszoneLermembranOprensning af bassinerPaddehegnPaddepassageStøjskærmStøjvoldUnderføring af vandløbVandhullerVandløbsomlægningVildthegnTotalEntreprisearbejder i alt (fysik )*Projek tbevilling (fra FL)**
8,8
12,5
3,5
0,23,3
16,14,067,64,5530,02,227,5116,63,0
64,60,7
77,5389,2
0,62,016,70,5
0,48,969,20,623,50,65,60,27,013,90,13,50,61,91,02,50,60,10,353,42,635,40,40,58,40,78,51,114,422,7
0,5148,750,51,14,70,8
3,65,90,51,82,08,70,65,0
1,27,91,5
24,382,61,061,50,914,99,75,2306,21.3422.094
8,039,2
9,8
1,52,39,0
6,40,93,30,64,11,2100,5402626
2,50,96,00,20,21,0
0,81,563,10,91,7
8,880128
2,91,229,2233401
5,060127
1,03,0883,52.6375.672
0,230,01882940,1107,28291.26316,72945378,58917720,817728179,56751.249
565,22.0023.310
43,16001.097
36,05731.039
18,6126269
17,17,6385,87,61002,36,531,80,6339,71,813,70,83,10,949,00,9327,512,718,21,718,810,72259,010.30518.564
* "Entreprisearbejder i alt (fysik)" viser projektets samlede udgifter til entreprisearbejde udtrykt i overslagenes fysikpriser** "Projektbevilling (fra FL) viser projekternes seneste projektbevilling på FL (hhv. FL13 og FL14)*** Forskellen mellem "entreprisearbejder i alt" og "projektbevilling" udgøres af summen af udgifter til arealerhvervelse, Projektering, tilsyn & adm. (PTA), efterkalkulationsbidrag og K2A
Total