Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1305930_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. november 20132013-3954
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål23 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Villum Christensen (LA).

Spørgsmål nr. 23:

Ministeren bedes redegøre for den samlede miljøbelastning for elbiler i forholdtil biler med konventionelle drivmidler. I besvarelsen bedes anlagt et LCC-mil-jøperspektiv på elbilen, således at der redegøres for evt. forøget miljøpåvirk-ning ved produktion, drift (herunder brugen af strøm fra kraftværker) ogskrotning, da bilen på grund af den begrænsede rækkevidde forudsættes be-nyttet i mindre omfang end en almindelig bil, og derfor vil køre færre kilometeri sin levetid. Der henvises til studier fra Handelshøgskolen i Bodø i Norge, derviser, at 10 % elbiler i Norge i 2020 kun vil reducere benzin- og dieselforbrugetsvarende til ca. 0,8 % af CO2-udslippet i Norge i 2007.

Svar:

Trafikstyrelsen har udarbejdet en redegørelse vedrørende den samledemiljøbelastning for elbiler i forhold til konventionelle biler, som jeg vedlægger.Det fremgår, at elbilens klimabelastning er ca. halvdelen af den konventionellebils, men med stor afhængig af hvorledes el-produktionen finder sted. Vedældre kulfyrede kraftværker vil klimabelastningen fra elbilen være af ca. sammestørrelsesorden som for den konventionelle bil. Ved vindkraft er der stort setingen belastning fra elbilens drift, hvorved dens klimabelastning bliveromkring en femtedel af en konventionel personbils set over hele livsforløbet.Trafikstyrelsen påpeger, at det norske studie, der refereres til i spørgsmålet,sammenligner reduktionen i CO2 udledning ved indfasning af 10 % elektriskepersonbiler med densamledenorske CO2 udledning, og altså ikke medudledningen fra personbiler eller fra transportsektoren alene.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr