Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. februar 20142013 – 5115
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2013 stillet min forgængerfølgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 227:
Kan ministeren bekræfte at der vil være flere daglige rejsende, der vil anvendeen ny midtjysk motorvej (korridor B), inkl. forbindelse til Smidstrup, på denmindst trafikerede strækning, end der dagligt vil anvende de nyebanestrækninger over Vejlefjord eller Horsens-Aarhus?Svar:
Trafikken på en midtjysk motorvej i Korridor B+ er, jf. svaret på spørgsmål223, opgjort i køretøjer pr. hverdagsdøgn. I forbindelse med Togfonden DK erpassagertallene på de enkelte strækninger blevet opgjort i antallet af rejser pr.år. En sammenligning af de to projekter i forhold til antal dagligt rejsendekræver således en række forudsætninger og mellemregninger.Det fremgår af Vejdirektoratets beregninger, at der på den mindst trafikeredestrækning af en midtjysk motorvej i Korridor B+ vil køre 13.400 køretøjer pr.hverdagsdøgn (jf. svaret på spørgsmål 223). Heraf udgør lastbiler ca. 18procent og person- og varebiler ca. 82 procent. Forudsættes dengennemsnitlige belægningsgrad på 1,47 personer pr. personbil svarer det til, atder vil være i alt ca. 16.200 personbilsrejsende og ca. 2.400 lastbilchauffører pr.hverdagsdøgn på denne strækning.På den nye banestrækning mellem Hovedgård og Aarhus vil der være 6,6 mio.rejsende om året. Det svarer til 18.000 rejsende pr. årsdøgn. Via Vejlefjordsbroenforudsættes 5,1 mio. rejser svarende til 14.000 pr. årsdøgn. På de konkretebanestrækninger vurderes antallet af rejsende på hhv. årsdøgn og hverdagsdøgn atvære omtrent det samme.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke