Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1335797_0001.png
1335797_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. februar 20142013 – 5115
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2013 stillet min forgængerfølgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 226:

Kan ministeren bekræfte at en midtjysk motorvej, specielt inkl. en forbindelsetil Smidstrup, uanset at det ikke nævnes i ministeriets resume, også vil give envæsentlig bedre betjening af landets næststørste internationale lufthavn iBillund, store provinsbyer som Silkeborg og Viborg samt store dele af Jyllandmed store koncentrationer af eksporterhverv?

Svar:

Det er en forudsætning bag arbejdet med en midtjysk motorvej, jf. ogsåkommissorierne for de strategiske analyser og delrapporteringen fra 2011, atden i givet fald vil give ny mobilitet i en række relationer i Jylland.Et vigtigt spørgsmål i forhold til den langsigtede strategiske prioritering har iden sammenhæng været om korridoren samtidig kan løsetrængselsudfordringen i E45-korridoren, så udbygninger, der ellers ville værenødvendige på E45, kan spares. Dette perspektiv har derfor været tillagt vægt iarbejdet med de seneste rapporter om midtjysk motorvej og E45 og i detomtalte resumé.Vejdirektoratet peger på, at en midtjysk motorvej vil forbedre vejbetjeningen afBillund Lufthavn (især korridor A) samt Silkeborg (især korridor C) og Viborg,specielt for trafik fra E45 syd for Kolding eller nord for Randers.Med en forbindelse syd om Vejle til E45 vil adgangen til Billund Lufthavn ogsåblive forbedret, men forbindelsen vil som nævnt også forøgeanlægsomkostningerne. Hvis hovedformålet er at forbedre forbindelsen tilBillund, kan det overvejes, om ikke dette kan ske med mindre omfattende ogresursekrævende infrastrukturprojekter.Medvenlighilsen
Magnus HeunickeSide 2/2