Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1335800_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. februar 20142013 – 5115
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2013 stillet min forgængerfølgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 225:

Kan ministeren bekræfte, at en samfundsøkonomisk forrentning af en midtjyskmotorvej (korridor B, inkl. forbindelse til Smidstrup) vil have ensamfundsøkonomisk forrentning, der forventes at blive væsentlig større endden samfundsøkonomiske forrentning af timemodellen jf. Togfonden DK samtden nye bane København-Ringsted?

Svar:

Der er ikke i rapporten om en midtjysk motorvej anført samfundsøkonomi forde forskellige varianter og tilvalg.På baggrund af spørgsmålet har jeg dog bedt Vejdirektoratet gennemføre enberegning for B+. Beregningen viser, at den interne rente for et samletanlægsoverslag inkl. den supplerende opkobling på 23 mia. kr. vil være 5,7-6,7pct. Det er en smule lavere end den interne rente for korridor B uden tilvalg(5,9-7,0 pct.).Projekterne i Togfonden DK har en forrentning på ca. 5-7 pct.. Den nye baneKøbenhavn-Ringsted har en intern rente på 6,2 pct.Den samfundsøkonomiske forrentning af en midtjysk motorvej inkl.forbindelse til Smidstrup, projekterne i Togfonden DK og den nye baneKøbenhavn-Ringsted ligger med andre ord på cirka samme niveau.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke