Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. marts 20142013-5039
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 217:
Vil ministeren oplyse rettidigheden i myldretiden i 2012 og 2013 for pendlertogmellem Odense og København, Kalundborg og København, Helsingør og Kø-benhavn samt Nykøbing F. og København?Svar:
DSB har oplyst følgende:”I nedenstående tabel vises rettidigheden i myldretiden i begge retninger på depågældende tog for 2012 og 2013.Det bemærkes, at DSB og DSB Øresund ikke har de samme definitioner af myl-dretid og rettidighed. Med henblik på at skabe sammenlignelighed har DSBanvendt definitionerne for DSB Fjern- og regionaltog, hvor myldretiden er iintervallerne kl. 7-9 og kl. 15-18 og rettidighedstærsklen er 5:59 minutter.
Af tabellen fremgår det, at der er særlige udfordringer på strækningen Køben-havn-Odense. Rettidigheden på strækningen mellem København og Odensekan imidlertid ikke betragtes isoleret, da den skal ses i sammenhæng til detøvrige banenet, idet forsinkelser fra øvrige strækninger akkumuleres her. Hertilkommer, at der nemt kan opstå flaskehalse på strækningen mellem Høje Taa-strup og København.
Der er grundlæggende ikke flere fejl på fx infrastruktur og materiel i myldreti-den, men de har grundet tætheden i trafikken større betydning for rettidighe-den end udenfor myldretiden, og der er derfor forøget risiko for at selv mindreforsinkelser kan forplante sig. Den væsentligste årsag til forsinkelser i både2012 og 2013 har været fejl på sikringsanlæg.Endeligt spiller passagerudvekslingen, der alt andet lige er større i myldretidenend udenfor myldretiden, også en rolle. Således kan passagerudvekslingen for-klare ca. 1 procent point af irregulariteten i myldretiden på strækningen. Nor-malt vil myldretiden ud af København have lavere rettidighed end den modsat-te retning, da selv mindre forsinkelser i afgang fra København hurtigt forplan-ter sig til flere tog, og da køreplanen til Valby er tæt. Der kan ikke siges nogetentydigt i forhold til rettidighed om eftermiddagen i forhold til om morgenen.”Vedr. strækningen København-Helsingør i eftermiddagsmyldretiden oplyserBanedanmark, at de primære årsager til forsinkelser har været Banedanmarkselv og eksterne forhold. Under Banedanmarks ansvarsområde var den primæ-re årsag til påvirkningen af togtrafikken projekter i sporet og sikringsfejl i hhv.2012 og 2013. Under eksterne forhold er påvirkningerne iflg. Banedanmark ibegge år sket i form af forsinkelser fra Sverige og andre eksterne forhold (per-sonpåkørsler, politi- og ambulancetilkald, ekstremt vejrlig etc.).Jeg kan til ovenstående bemærke, at jeg er glad for, at Banedanmarks signalerskal udskiftes over de kommende år. Dette vil have en væsentlig positiv betyd-ning for rettidigheden.Som supplement til besvarelsen fra DSB og Banedanmark kan jeg yderligereoplyse, at rettidighedskriteriet for DSB Øresund er 4:59 minutter, og at myldre-tidsperioderne er 6.30-9.30 henholdsvis 15.30-18.30. Ovenstående tal kan så-ledes ikke sammenlignes med de månedslige nøgletal for strækningen Helsin-gør-Peberholm, som er fremsendt til Transportudvalget i efteråret 2013.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke